Abstract:
این مقاله سعی دارد با شناسایی آسیب ها و موانع اطلاع رسانی و روابط عمومی بسیج از نگااه معاونین و مدیران روابط عمومی بسیج کشور و ریشه یابی علل پیدایش آن ها به منظور بر طارف نمودن این موانع گامی اندک برای ارتقاء ایان جایگااه حسااس و مهام باردارد ؛ بناابراین ضامن مروری بر مفهوم های روابط عمومی و بسایج اعام از: نگارش هاا وظاایف و نظریاه هاای مربوطاه اطلاعات به دست آمده مورد مداقه و تجزیه و تحلیل قرارداده است.با توجه به محدود بودن جامعه ی آماری کال جامعاه ی آمااری شاا مل 34 نفار ازمعااونین و مدیران فعلی و قبلی روابط عمومی مراکز اساتانی بسایج رسراسار کشاور ماورد تماام شاماری قرارگرفته و با تکنیک پرسش نامه اطلاعات مورد نیاز جمع آوری شده و ضمن طبقه بندی و مقولاه بنادی پردازش شده و نهایتا مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفته است. spss آن ازطریق نرم افزار از یافته های این پژوهش می توان به این موارداشاره نمود: هرچناد مادیران ارشاد باه تواناایی روابط عمومی باوردارند؛ ولیکن تسهیلات آموزشی لازم و کافی را دراختیار آنان قارار نمای هناد؛بنابراین عدم کفایت اعتبارات مالی عدم وجود نیروی انساانی )اعم ازکمای و کیفای( ازمواناع باه ازمیان سایر الگوهای روابط عمومی باه » الگوی دو سویه همسنگ « شمار می رود؛ هم چنین عنوان متناسب ترین الگوی روابط عمومی های بسایج معرفای شاده اسات کاه در آن ارتباطاات مشارکت آمیز مبتنی بر اخلاق و تفاهم نقش مساوی را به سازمان و مخاطب داده و مخاطب نیا ز فعال و سر سخت تلقی می شود. بی شک روابط عمومی های بسیج با تبعیت از این الگاو ضامن حفظ پویایی و ارتقاء خود توفیقاتشان در جلب و جذب افکار عماومی باه بسایج نیاز توساعه ی چشمگیری خواهد داشت.
Machine summary:
"ازاین رو، این پژوهش که صرفا به چالشهای درون سازمانی معطوف خواهد شد، عمده ترین هدف خود را آسیب شناسی و بررسی موانع و کاستی های موجود در معاونتهای روابط عمومی بسیج از نگاه معاونین و مدیران روابط عمومی بسیج دفتر مرکزی و استانها قرار داده است؛ بدین ترتیب، این پژوهش به دنبال اثبات فرضیه های زیر می باشد: 1) بین میزان تحصیلات معاونین روابط عمومی بسیج و چالش های موجود در اطلاع رسانی و روابط عمومی رابطه ی معناداری وجود دارد؛ 2) بین تعداد نیروی انسانی شاغل در معاونت های روابط عمومی و چالش های موجود در اطلاع رسانی و روابط عمومی رابطه ی معناداری وجود دارد؛ 3) بین میزان تفویض اختیار به معاونین روابط عمومی و چالش های موجود رابطه ی معناداری وجود دارد؛ 4) بین سن معاونین روابط عمومی و چالش های موجود در روابط عمومی رابطه ی معناداری وجود دارد؛ چارچوب نظری تحقیق تعریف روابط عمومی: اسکات کاتلیپ روابط عمومی را این گونه تعریف کردهاست: روابط عمومی کوشش طرح شده برای نفوذ در افکار عمومی از طریق کار و عمل قابل قبول و ارتباط دو جانبه است (پرداخت چی، محمد حسن: 1384، 25) استاد برجستهی روابط عمومی «پرفسور رکس هارلو» نیز تعریف نسبتا کاملی به شرح زیر ازروابط عمومی ارایه داده است: روابط عمومی عبارت است از یک عمل یا وظیفه مشخص مدیریتی که برای استقرار و ابقاء یک خط ارتباطی دو سویه، درک مشترک، پذیرش و همکاری میان سازمان و استفاده کنندگانآن (عموم) ما را یاری می دهد و توجه مدیریت را معطوف به مسایل حاکم بر آن می کند، به گونه ای که یارای حل دشواریها را داشته باشد و به دریافت اطلاعات و حساس بودن در برابرآنها با توجه به افکار عمومی و تاکید بر مسئولیت مدیران در برابر خواسته های عموم و خدمت گزاری به آنها می پردازد و به مدیریت کمک میکند که از دگرگونی یا تحول بهره گیرد و در کنار آن به راحتی ادامه حیات دهد و به عنوان یک نظام هشداردهنده در کنار روندهای آتی سازمانی عمل کند و همهی اینها را به مدد پژوهش و اصول ارتباطات اخلاقی و سالم ممکن سازد (فرهنگی: 1376، 122)."