Abstract:
مقدمه و هدف پژوهش: طی دهه های اخیر، موضوع نوآوری و کارآفرینی توجه زیادی را در بخش فرهنگی به
خود جلب کرده است. این پژوهش برای بررسی توانمندی های کارآفرینی سازمانی در سازمانها و نهادهای فرهنگی انجام گرفنه تا الگویی را برای تبیین نقش مولفه های عوامل ساختاری، رفتاری و زمینه ای (محیطی) در فرآیند ارتقای کارآفرینی سازمانی در دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات ارائه نماید.
روش پژوهش: این پژوهش از روش توصیفی- همبستگی با استفاده از زمینه یابی یا پیمایشی انجام گرفته وداده های میدانی عمدتا از طریق پرسشنامه گردآوری شده و در تجزیه و تحلیل داده ها از انواع روشهای آماری توصیفی و استنباطی استفاده شده است.
یافته ها: یافته های این پژوهش نشان می دهد که واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی تهران از کارآفرینی مطلوبی برخوردار نیست. آزمون همبستگی روابط بین عوامل ساختاری، رفتاری (محتوایی)و زمینه ای با کارآفرینی را تایید نمود وهمچنین آزمون فرضیه ها نشان داد از بین این عوامل، عامل زمینه ای و ساختاری به ترتیب بیشترین و کمترین تاثیر را بر ارتقای کارآفرینی در دانشگاه دارند.
نتیجه گیری: صاحبنظران اعتقاد دارند که ساختار سازمانی مهمترین فضای کارآفرینی سازمانی است و نتایج این پژوهش نشان می دهد که ساختار حاکم بر واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی تهران دارای ساختار رسمی مبتنی بر قوانین و مقررات و سلسله مراتب اداری است که با شرایط لازم برای ارتقای کارآفرینی سازمانی فاصله دارد لذا طراحی و الگوی بومی ارائه شده در این پژوهش می تواند به ارتقای کارآفرینی سازمانی براساس مدل سه شاخه عوامل ساختاری، رفتاری و محیطی کمک نماید.
Introduction and Research Goal: Hospitality is of the very dynamic part of tourism industry which includes a set of administration and facilities for sleep, rest, food and beverages and entertainments. Therefore, because of the special importance of hospitality in terms of job creation, economic growth and culture distribution, this study attempts to design a domestic model of classification and grading of hotels in Iran.
Method: This study is applied in terms of purpose and descriptive (correlation) in terms of method. Therefore, in order to implement the research practically, fiche cards and in the field study, 17 items researcher-made questionnaires are used. Statistical population including a number of 47 hotel and tourism experts was selected through census sampling method.
Findings: Based on the study, the main components of hotel classification and grading in Iran were identified and the importance of each component affecting the hotel classification and grading was determined. At the end, some suggestions were offered to improve the status of tourism and hotel industry in Iran.
Conclusion: International hotel grading models in the world are not applicable for hotels in Muslim countries and especially in Iran. The results from Friedman test showed that in classification and grading of hotels in Iran, the components of well educated managers and staff's good behavior and politeness, peaceful and desirable space of guest rooms based on domestic and national architecture culture, diversity of traditional and international dishes as well as cultural and natural attractions have an important and significant role in designing a domestic model and growth of hospitality in the country.