Abstract:
برای نخستین بار کنوانسیون رم ١٩٦٧، از اجراکنندگان حمایت کرد، اما ماده ١٩ این کنوانسیون ، حمایت های پیش بینیشده را در ارتباط با اجراهای دیداری ـ شنیداری محدود کرده است . در طرح پیشنهادی پیش نویس معاهده اجراها و آوانگاشت های سازمان جهانی مالکیت فکری ، حمایت از اجراکنندگان به اجراهای دیداری ـ شنیداری نیز تسری یافته بود، اما در متن اصلی معاهده این اجراها از شمول حمایت خارج شدند. از همین رو مجمعی متشکل از اعضا و اتحادیه های وایپو در مارس ١٩٩٧ تشکیل شد. پس از بررسی قوانین ملی و منطقه ای موجود و ارائه طرح های پیشنهادی کشورهای عضو برای این پیش نویس ، از ٧ تا ٢٠ دسامبر ٢٠٠٠ کنفرانسی دیپلماتیک در ژنو برای تهیه و تصویب طرح نهایی پیش نویس حمایت از اجراهای دیداری ـ شنیداری تشکیل شد. در این مقاله طرح اصلی پیشنهادی پیش نویس حمایت از اجراهای دیداری ـ شنیداری سال ٢٠٠٠ و طرح های پیشنهادی ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا به صورت تطبیقی مورد بررسی قرار میگیرد.
Machine summary:
) در ادامه پیش نویس حمایت از اجراهای دیداری ـ شنیداری سازمان جهانی مالکیت فکری، میزان تأثیر معاهده اجراها و آوانگاشت های وایپو، طرح های پیشنهادی اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا بر آن به صورت ماده به ماده مورد بررسی قرار میگیرد.
در بند سوم طرح پیشنهادی ایالات متحده ، پخش رادیویی و تلویزیونی تعریف شده است و دقیقا همان تعریفی است که پیش نویس ارائه داده است به جز این که پیش نویس اصوات را نیز همانند معاهده اجراها و آوانگاشت های وایپو علاوه بر تصاویر، تصاویر و صدا داخل دایره شمول تعریف آورده است .
) در ماده ٤ طرح پیشنهادی ایالات متحده ، تحت عنوان رفتار ملی این گونه آمده بود: از نقطه نظر اجراهایی که در ماده ٣ این معاهده حمایت میشود، به اجراکنندگان دیگر کشورهای عضو همان حقوقی اعطا می شود که قانون آن کشور عضو برای تابعین خود قائل است .
در بند ٢ به پیروی از معاهده اجراها و آوانگاشت های وایپو، به کشورهای عضو اختیار داده است که برای اجراکنندگان در ارتباط با پخش رادیویی ـ تلویزیونی و مراسله به عموم اجراهایشان ، که به صورت دیداری ـ شنیداری تثبیت شده است ، حق دریافت عوض عادله مقرر کنند.
After analyzing national and international laws and member states proposal for the protocol, a diplomatic conference was held for preparing the final proposed treaty on protection of audiovisual performances at Geneva in December 7-20, 2000.
In this article, main proposal treaty and proposal by United States of America and European Union on protection of audiovisual performances will be analyzed comparatively.