Abstract:
هدف از انجام پژوهش حاضر، طراحی و ارزیابی اثربخشی برنامه آموزشی تنیدگی زدایی بر تنیدگی والدینی و رضایت مندی زناشویی مادران دارای کودک ناشنوا بود. 20 مادر کودک ناشنوای عمیق به طور تصادفی در دو گروه آزمایشی و کنترل جایگزین شدند. مادران گروه آزمایش در 15جلسه با برنامه طراحی شده تنیدگی زدایی تحت آموزش قرار گرفتند. کلیه مادران به مقیاس تنیدگی والدینی (بری و جونز، 1995) و مقیاس رضامندی زوجیت (افروز، 1389) در پیش آزمون، پس آزمون و یک ماه بعد در مرحله پیگیری پاسخ دادند. پدران بدون حضور در جلسات مداخله، اما همزمان با مراحل سه گانه به مقیاس پاسخ دادند. نتایج در مادران تفاوت معنی داری را بین میانگین گروههای آزمایش و کنترل در تنیدگی نشان داد و این تفاوت در مرحله پیگیری پایدار ماند (p<0/01). نمرات رضایت زناشویی والدین تفاوت معنیداری را بین گروههای آزمایش و کنترل نشان نداد. می توان نتیجه گرفت که برنامه آموزشی تنیدگی زدایی بر کاهش تنیدگی مادران موثر بوده و این اثر با گذشت زمان یک ماهه پایدار می ماند.
The purpose of this study was Development and assessment of the effectiveness of the de– stress training program. On the mothers stress and marital satisfaction of parents with deaf children experimental study design with follow- up. 20 mothers were chosen and Assigned to two experimental and control groups trained to de-stress training program in 15 session .all mothers completed parental stress scale( Berri and Jonse, 1995)and Marital Satisfaction Scale(Afrooz,1389)at the pre-test post-test and one month later at the follow-up stage. Fathers did not attend in intervention but completed marital satisfaction scale in three stages. Data Were analyzed with multivariate Covariance, Result about mothers stress, showed the significant difference between means of experimental and control groups and this difference persisted at follow-up stage. Result of parents marital Satisfaction did not show significant difference between experimental and control groups. Therefore it can be concluded de- stress training program reduced mother, s Stress and this reduction persisted (p<0/01).
Machine summary:
بر تنيدگي والديني و رضايت مندي زناشويي والدين داراي کودک ناشنوا Development and Assessment of Effectiveness of Coping skills Training program on parenting stress and Marital Satisfaction of mothers with Deaf Children سعيد حسن زاده * Saeid Hassanzadeh ليلا چرمفروش جلالي ** Leila Charmfroush Jalali مهدي دوايي *** Mehdi Davaee غلامعلي افروز* Golamali Afrooz چکيده Abstract هدف از انجام پژوهش حاضر، طراحي و ارزيابي اثربخشي برنامه The purpose of this study was Development andآموزشي تنيدگي زدايي بر تنيدگي والديني و رضايت مندي assessment of the effectiveness of the de– stressزناشويي مادران داراي کودک ناشنوا بود.
مادران گروه آزمايش در ١٥جلسه با برنامه mothers were chosen and Assigned to twoexperimental and control groups trained to de-طراحي شده تنيدگي زدايي تحت آموزش قرار گرفتند.
session ١٥ stress training program inمادران به مقياس تنيدگي والديني (بري و جونز، ١٩٩٥) و mothers completed parental stress scale) Berriمقياس رضامندي زوجيت (افروز، ١٣٨٩) در پيش آزمون، پس and Marital Satisfaction(١٩٩٥ ,and JonseScale(Afrooz,1389)at the pre-test post-test and آزمون و يک ماه بعد در مرحله پيگيري پاسخ دادند.
Therefore it can be concluded de- stress training program reduced mother, s واژههاي کليدي: Stress and this reduction persisted (p تنيدگي والديني، کودک ناشنوا، ، رضايت مندي زناشويي - Keywords: Parenting stress, Deaf children, Marital satisfaction ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ * عضو هيات علمي دانشگاه تهران email: shasanz@ut.
يافته هاي اين جدول نشان ميدهد که ميانگين متغيرهاي تنيدگي والديني و رضامندي زوجيت در گروه آزمايش در پس آزمون نسبت به پيش آزمون تغييراتي داشته است .