Abstract:
مراکز تجاری، بالاخص در شهرهای مرزی کشور، جایگاه ویژهای از لحاظ ارزش اقتصادی و جذب گردشگر دارند. جذب گردشگران داخلی و خارجی موجب رشد و شکوفایی اقتصادی می شود و در این زمینه ، بسترسازی مناسب به منظور تسهیل در امور خدماتی گردشگران یکی از مهمترین راههای جذب توریست داخلی و خارجی به شهرهای مرزی است . در این تحقیق به چگونگی نقش مراکز تجاری برای رسیدن به هدف توسعة گردشگری پرداخته شده است . این پژوهش از نظر روش، توصیفی -پیمایشی از نوع همبستگی است . در این راستا نمونه گیری جامعه آماری به دو گروه کارشناسان مربوط برابر ٣٥ نفر بود و گردشگران که بر اساس مشاهدات و اظهارنظر مسئولان و افراد داخل بازارچه ٣٢٠ نفر در نظر گرفته شد، محاسبة حجم نمونه بر اساس مدل کوکران، ٣٢٢ نمونه به دست آمد که برای دستیابی به نتایج بهتر، حجم نمونه به ٣٥٥ افزایش یافت . ابزار اندازهگیری این پژوهش پرسشنامه است که برای تجزیه و تحلیل آماری دادهها از نرمافزار SPSS و آزمون اسپیرمن و کای اسکوئر استفاده شده است . نتیجة این پژوهش ، حاکی از این است که فعالیت بازارچة مرزی بر توسعة گردشگری شهر پیرانشهر نقش دارد که این امر، خود متقابلا بر توسعة اقتصادی موثر بوده و در پایان، امکانات و خدمات گردشگری مراکز تجاری بر رضایت گردشگران از این امکانات و خدمات موثر می باشد.
Machine summary:
"جدول ٧- آزمون خی دو: رضایت گردشگران از سفر به شهر پیرانشهر سؤال مقدار کای اسکوئر درجه آزادی سطح معناداری رضایتمندی از سفر به پیرانشهر 69/407 3 0/000 مأخذ: یافته های تحقیق ، ١٣٩٤ اطلاعات جدول فوق نشان می دهد که به طور کلی رضایت گردشگران از سفر به پیرانشهر و انتخاب این شهر به عنوان مقصد گردشگری بسیار مناسب است ؛ به طوری که نزدیک به ٦٢ درصد از گردشگران، میزان رضایت خویش را، زیاد و خیلی زیاد اظهار نمودند و تنها ٢ درصد آنها رضایت خود را کم عنوان نمودهاند.
Tourism and Sustainble Development, The Global Importance of Tourism, New York In the Name of God, the Compassionate, the Merciful / / Journal of Urban Areas Studies Shahid Bahonar University of Kerman (Faculty of Literature and Humanities) This journal is published according to the letter 3/3/89914, issued by the Commision for Scholarly Publications of Iran (Ministery of Science, Research and Technology) and the letter 93/30686, issued by the Printing & Publication Affairs (Minstry of Culture & Islamic Guidance) and the agreement 94/1892, between this Journal with Iranian Geography and Urban Planning Association.
ir Te: +98 (71) 36468452 Fax: +98 (71) 36468352 Vol. 2, No. 4, Autumn 2015 Journal of Urban Areas Studies Proprietor: Shahid Bahonar University of Kerman, Faculty of Literature and Humanities Managing director: Dr. Hossein Ghazanfarpour Editor-in-Chief: Dr. Akbar Kiani Executive manager: Dr. Sadegh Karimi Editorial Board: 1.
Dr. Hossein Ghazanfarpour: Associate Professor of Geography and Urban Planning, Shahid Bahonar University of Kerman 8."