Abstract:
پژوهش با هدف طراحی الگوی سـاختاری هشـیاری سـازمانی، یـک پـژوهش آمیختـه ، اکتشـافی متـوالی، و کاربردی میباشد. جامعه بخش کیفی، خبرگان هیات علمی دانشکده های مدیریت دانشگاه های دولتی تهـران ، نمونه ١٤ خبره علم مدیریت با نمونه گیری گلوله برفی معین و اجرا با مصاحبه نیمه ساختار یافته بـود . جامعـه بخش کمّی، اعضای هیات علمی گروه های مدیریت دانشکده های مدیریت دانشگاه های دولتـی تهـران (٣٥١ عضو)، نمونه ٢٢٦ عضو هیات علمی با نمونه گیری خوشه ای دومرحله ای به صورت در دسـترس و اجـرا بـا ابزار محقق ساخته هشیاری سازمانی و ابزارهای استاندارد رهبری تحولی و جامعه یادگیرنده حرفـه ای در ٩٤- ١٣٩٣ بود. روایی و پایایی ابزارهای پژوهش مطلوب بود. برای تحلیـل متـون جهـت تـدوین شـاخ هـای هشیاری در بخش کیفی، از کدگذاری باز استفاده شد. روش های تحلیل آماری کمّی، تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی و الگویابی معادلات ساختاری بود. الگویابی معادلات ساختاری شامل یک سازه نهفته برونزای رهبری تحولی و دو سازه نهفته درونزای جامعه یادگیرنده حرفه ای و هشیاری سازمانی است . یافته ها حـاکی از تـاثیر معنادار و مستقیم رهبری تحولی بر جامعه یادگیرنده حرفه ای (٠٣٤=γ) بـر هشـیاری سـازمانی (٠٢١=γ) و تاثیر معنادار و مستقیم جامعه یادگیرنده حرفه ای بر هشیاری سـازمانی (٠٥١=β) اسـت . نتـایج بیـانگر تـاثیر مستقیم رهبری تحولی با مضامین تاثیر ایده آل رفتاری و اسنادی، انگیزش الهـام بخـش ، و ملاحظـه فـردی بـر جامعه یادگیرنده حرفه ای با مضامین مسئولیت پذیری جمعی برای یادگیری، مشارکت با تمرکـز بـر یـادگیری
Machine summary:
جامعـه بخش کمی، اعضای هیأت علمی گروه های مدیریت دانشکده های مدیریت دانشگاه های دولتـی تهـران (٣٥١ عضو)، نمونه ٢٢٦ عضو هیأت علمی با نمونه گیری خوشه ای دومرحله ای به صورت در دسـترس و اجـرا بـا ابزار محقق ساخته هشیاری سازمانی و ابزارهای استاندارد رهبری تحولی و جامعه یادگیرنده حرفـه ای در ٩٤- ١٣٩٣ بود.
واژه های کلیدی: هشیاری سازمانی، جامعه یادگیرنده حرفه ای، رهبری تحولی، نظریه داده بنیاد، آموزش عالی ١- مقدمه و بیان مسئله اگر شرایط محیطی به طور کامل ، ثابت و پایدار بود، اگر تواناییهای کارکنان و اعضای دانشگاه همیشه به روز بود و هیچ گاه منسوخ یا قدیمی نمیشد، تغییر سازمانی نمیتوانست برای مدیران اهمیتی داشته باشد.
در بخش کمی نیز با استفاده از روش پیمایش به شناسایی ابعاد تشکیل دهنده پرسشنامه محقق ساخته هشیاری سازمانی، پرسشنامه های استاندارد رهبری تحولی و جامعه یادگیرنده حرفه ای، آزمون ابعاد سازه ها و الگوی مفروض پژوهش اقدام شد.
بعد از اجرای نهایی و انجام تحلیل های اکتشافی و تأییدی و برازش الگو در بخش کمـی، ابعاد ابزارهای سازه های هشیاری سازمانی، رهبری تحولی و جامعه یادگیرنده حرفه ای و روابط میان سازه ها در دانشکده های مدیریت دانشگاه های دولتی تهران مورد تأیید قرار گرفت .
(2013) "Mindful leaders in highly effective schools: A mixed-method application of Hoy's M-scale", Educational Management Administration & Leadership, 41(3): 316 -335.