Abstract:
هدف پژوهش حاضر تبیین رابطۀ ذهنیت فلسفی باهوش معنوی در میان دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز بود.بدین منظور از میان دانشجویان تحصیلات تکمیلی تعداد 399 نفر به صورت تصادفی ساده به عنوان نمونۀ آماری انتخاب شد.روش پژوهش توصیفی-همبستگی،برای تجزیه و تحلیل داده ها نیز از آمار توصیفی و همچنین روش همبستگی استفاده شد.به منظور جمع آوری اطلاعات از پرسشنامۀ ذهنیت فلسفی با خرده مقیاس های جامعیت،تعمق و انعطاف پذیری و پرسشنامۀ هوش معنوی با دو خرده مقیاس درک سرچشمۀ هستی و زندگی معنوی استفاده شد.بدین نحو که از دانشجویان نمونۀ آماری،پس از ارائه توضیحاتی دربارۀ پژوهش و روش اجرای کار خواسته شد تا به پرسشنامه های مورد نظر پاسخ دهند.نتایج نشان داد که به جز نبود رابطۀ معنادار بین انعطاف پذیری از خرده مقیاس های ذهنیت فلسفی و درک سرچشمه هستی از خرده مقیاس های هوش معنوی،بین سایر خرده مقیاس های دو متغیر اصلی پژوهش رابطۀ مثبت و معنادار وجود دارد.بنابراین،می توان گفت داشتن ذهنیت فلسفی بالا در میان دانشجویان می تواند به هوش معنوی بالا منجر شود.
Machine summary:
بنابراين و با توجه به اهميت روزافزون معنويت ومعنويت گرايي، دست اندرکاران تعلـيم و تربيت يکي از رسالت هاي خود را مطالعـۀنحـوة پـرورش معنويـت در ميـان دانـش آمـوزان و دانشجويان ميدانند،اما کشف شيوه هاي پرورش معنويت گرايي در گرو اين اسـت کـه جـوهر اساسي معنويت گرايي و نيز عوامل همراه يا درگيرباآن آشکار شود.
شهبازي دستجردي و ميرشاه جعفري (١٣٨٨) در پژوهشـي رابطـۀبـين ذهنيـت فلسـفيو روش تدريس دبيران مدارس متوسطۀشهر اصفهان رابررسي کردند،نتايج نشـان داد کـه بـين ذهنيت فلسفي و ابعاد آن شامل جامعيـت ، تعمـق و انعطـاف پـذيري بـا روش تـدريس دبيـران همبستگي معناداري وجود دارد.
اهميت ديگـرايـن پژوهش آن است که دانشجويان با آشنايي از نقش اساسي ذهنيت فلسـفيخـودو تـأثير آن در زندگي خود، دانشگاه هارا به تقويت اين مقوله ترغيب کرده و همچنين به مسئولان دانشـگاهي خاطر نشان خواهد سـاخت کـه بـراي تقويـت ذهنيـت فلسـفي و هـوش معنـوي دانشـجويان زمينه هايلازم فراهم شود که اين امر به نوبۀخود در بهبود فراينديـاددهي ويـادگيريو بـالا بردن کيفيت آموزشي مؤثر خواهد بود.
٣. آيا بين جامع نگري ،ازمؤلفه هايذهنيت فلسفي،با زندگي معنوي ،ازمؤلفه هـاي هـوش معنوي ،درميان دانشجويان ارشد دانشگاه شهيد چمران رابطۀمعناداري وجود دارد.
٤. آيا بين ژرف نگري ،ازمؤلفه هايذهنيت فلسفي،با درک سرچشمۀهستي ،ازمؤلفـه هـاي هوش معنوي ،درميان دانشجويان ارشد دانشگاه شهيد چمران رابطۀمعناداري وجود دارد.
٥. آيا بين ژرف نگري ازمؤلفه هايذهنيت فلسفيبا زندگي معنـوي ازمؤلفـه هـاي هـوش معنوي درميان دانشجويان ارشد دانشگاه شهيد چمران رابطۀمعناداري وجود دارد.
٦. آيا بين انعطـاف پـذيري،ازمؤلفـه هـاي ذهنيـت فلسـفي،بـا درک سرچشـمۀهسـتي ،از مؤلفه هايهوش معنوي ،درميان دانشجويان ارشد دانشگاه شهيد چمران رابطۀمعناداري وجود دارد.