Abstract:
بیتردید قابلیت و شایستگیهای ویژة کارکنان، به تحقق اهداف سازمان کمک میکند. از اینرو، سازمانها باید با استفاده از سرمایة فکری، قابلیت یادگیری سازمانیشان را افزایش دهند تا امکان بهبود بهرهوری را فراهم کنند. هدف این پژوهش تبیین تأثیر سرمایة فکری بر بهرهوری نیروی انسانی با میانجیگری یادگیری سازمانی است. مطالعات قبلی بهندرت ارتباط بین سرمایة فکری و بهرهوری نیروی انسانی را بررسی کردهاند. علاوهبراین، اکثر مطالعات تأثیر میانجی یادگیری سازمانی بر بهرهوری نیروی انسانی در بررسی تأثیر سرمایة فکری را نادیده گرفتهاند. پژوهش حاضر به روش توصیفی- همبستگی اجرا شده و از نظر هدف از نوع تحقیقات کاربردی و از نظر قلمرو موضوعی در حیطة منابع انسانی است. همچنین، این پژوهش از پرسشنامه برای بررسی رابطة حاکم بر سرمایة فکری، یادگیری سازمانی و بهرهوری نیروی انسانی استفاده کرده است. نتایج مبتنی بر دادههای تجربی جمعآوریشده از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است. یافتههای پژوهش بیانگر این است که سرمایة فکری تأثیر مثبت معنیداری بر بهرهوری نیروی انسانی دارد. همچنین، نتایج بیان میکند اگر یادگیری سازمانی بهعنوان متغیر میانجی درنظر گرفته شود، میتواند در رابطة بین سرمایة فکری و بهرهوری نیروی انسانی تأثیر معناداری داشته باشد.
Machine summary:
تبیین رابطۀ بین سرمایۀ فکری و بهره وری نیروی انسانی با تأکید بر یادگیری سازمانی طیبه عباسی ١، محمد هاشمی ٢*، احمدرضا آرمینه ٣، مهدیه بختیاری ٤ بیتردید قابلیت و شایستگیهای ویژة کارکنان ، به تحقق اهداف سازمان کمک میکند.
هدف این پژوهش تبیین تأثیر سرمایۀ فکری بر بهره وری نیروی انسانی با میانجیگری یادگیری سازمانی است .
همچنین ، این پژوهش از پرسشنامه برای بررسی رابطۀ حاکم بر سرمایۀ فکری، یادگیری سازمانی و بهره وری نیروی انسانی استفاده کرده است .
همچنین ، نتایج بیان میکند اگر یادگیری سازمانی به عنوان متغیر میانجی درنظر گرفته شود، میتواند در رابطۀ بین سرمایۀ فکری و بهره وری نیروی انسانی تأثیر معناداری داشته باشد.
همچنین ، اقدام های مرتبط با بهره وری به دنبال کاهش هزینه ها و افزایش کیفیت و در نتیجه افزایش درآمد سازمان است و به این ترتیب بهره وری، رابطۀ بین ستاده (مانند میزان محصولات یا خدمات ) و داده هایی (مانند نیروی کار، مواد، انرژی و سرمایه ) است که صرف تولید ستاده میشود (لانکوئست و همکاران ، ٢٠١٠).
Noe, Hollenbeck, Gerhart, and Wright 6.
Assessing knowledge assets: a review of the models used to measure intellectual capital.
Managing organizational knowledge by diagnosing intellectual capital: framing and advancing the state of the field.
A Meta-Analysis of Methodologies for Research in Knowledge Management, Organizational Learning & Organizational Memory: Five Years at HICSS.
Conceptual paper: Organizational learning & its practices.
Intellectual capital and new product development performance: The mediating role of organizational learning capability.
). the Strategic Management of Intellectual Capital and Organizational Knowledge.