Abstract:
خدمات حمل و نقل به عنوان یک جزء مهم از اقتصاد شهری از اقلام مهم تشکیل دهنده سبد مصرفی خانوارهاست. بنابراین، از این ناحیه مطلوبیت و رضایتمندی خانوارها را از مصرف کالاها و خدمات تحت تأثیر قرار میدهد. هدف این پژوهش، مدلسازی تقاضای حمل و نقل در بین خانوارهای شهری استان تهران با استفاده از رهیافت سیستمی تقاضاست. برای این منظور از دادههای مخارج خانوار شهری استان تهران در دوره 1358-1389 استفاده کردهایم. یافتهها نشان میدهد که تقاضای خدمات حمل و نقل نسبت به تغییرات قیمتی حساسیت پایینی داشته و تغییرات قیمتی تأثیر ناچیزی در مدیریت تقاضای این بخش دارد. کشش درآمدی تقاضای خانوارهای شهری استان تهران از خدمات حمل و نقل برابر 59/1 است. این کشش نشان میدهد که با افزایش مخارج خانوارهای شهری استان تهران به میزان یک درصد، مخارج گروه خدمات حمل و نقل به میزان 59/1 درصد افزایش مییابد که این مسأله بیانگر این است که با افزایش درآمد یا مخارج خانوارهای شهری سهم بودجهای خدمات حمل و نقل افزایش مییابد
Machine summary:
"Linear Almost Ideal Demand System (LAIDS) logPwklogPk (38) k کشش هـای درآمـدی i٣ و قیمتـی خـودی ii٣ و قیمتـی متقـاطع ij٣ سیسـتم 1 تقاضای LAIDS به صورت زیر محاسبه میشود: 3i 3i 3 (20) wi 3ii 3ii3 (23) w 3 3ij ij (22) wi میتوان نشـان داد کشـش درآمـدی و قیمتـی خـودی i و قیمتـی متقـاطع i سیستم تقاضای NAIDS عبارت است از: i i 3 (21) wi iiii 3i (24) wi ij ij iwj/wi (28) wi - روش چهارم : بسیاری از مطالعات تجربی اخیر تقاضا، مبتنی بـر تصـریح لگـاریتم دو طرفه و کشش ثابت انجام یافته است .
٤. آمار و اطلاعات مورد استفاده برای برآورد مدل به منظور بررسی تجربی حساسیت تقاضای حمل و نقل خانوارهای شهری استان تهـران به متغیرهای قیمتی و درآمدی از داده های سـالانه مخـارج مصـرفی خانوارهـای شـهری استان تهران در دوره ٣١٥٨-٣١٨٥ استفاده کرده ایم .
در این مطالعه با توجه به این کـه هدف اصلی بررسی تجربی تقاضای حمل و نقـل در قالـب رهیافـت سیسـتمی اسـت ، از طبقه بندی کالاها و خدمات در سبد مصرفی خانوارهای شهری استان تهران بـه تفکیـک خوراکیها و آشامیدنیهـا، دخانیـات ، پوشـاک و کفـش ، مسـکن ، آب بـرق گـاز و سـایر سوخت ها، بهداشت و درمان ، حمل و نقل ، ارتباطات ، تفـریح و امـور فرهنگـی، تحصـیل ، رستوران و هتل و کالاها و خدمات متفرقه استفاده کرده ایم .
در این مقاله ضمن مرور ویژگیهای نظـری توابـع تقاضـا، چهـار روش برای تبیین سیستمی رفتار مصرف کننده ارائه کـردیم و سـرانجام بـا اسـتفاده از مخـارج مصرفی سالانه خانوارهای شهری استان تهران در دوره ٣١٨٥-٣١٥٨، سیستم تقاضـای روتردام را به دو صورت با مقید و غیرمقید برآورد کردیم ."