Abstract:
هدف پژوهش حاضر مقایسه انگیزش پیشرفت تحصیلی دانشجویان در نظام آموزش حضوری و الکترونیکی بوده است. فرضیه اصلی پژوهش عبارت است از: بین میزان انگیزش پیشرفت تحصیلی دانشجویان دختر و پسر رشته تکنولوژی آموزشی که از آموزش الکترونیکی و حضوری بهره مند میشوند تفاوت وجود دارد. متغیرهای مستقل پژوهش شیوه های آموزش الکترونیکی و حضوری هستند و متغیر وابسته انگیزش پیشرفت تحصیلی. روش تحقیق، روش شبه آزمایشی با دو گروه آزمایشی بود. اولین اندازه گیری با اجرای یک پیش آزمون و دومین اندازه گیری با اجرای پس آزمون صورت گرفت. به روش تصادفی ساده 48 نفر، بهعنوان گروه نمونه انتخاب شدند. دوگروهی که این گونه تشکیل شد مشابه هم بودند و اندازه گیری متغیر وابسته برای هر دو گروه در یک زمان و تحت یک شرایط صورت گرفت. سپس گروهی که به روش الکترونیکی آموزش میدیدند، با همان برنامه قبلی خود، ترم را گذراندند و گروهی که با روش سنتی آموزش می دیدند نیز به همان روش خود ترم تحصیلی را سپری کردند. برای اندازه گیری از پرسشنامه انگیزش پیشرفت تحصیلی زهرا کرمی باغ طیفونی استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها، از روش تحلیل کوواریانس استفاده گردید. نتایج نشان داد، بین میانگین دو گروه تفاوت معنیداری وجود دارد و محیط یادگیری الکترونیکی در میزان انگیزش پیشرفت تحصیلی کاربران، عملکرد بهتری نسبت به آموزش حضوری داشته است
Machine summary:
"مقایسه انگیزش پیشرفت تحصیلی دانشجویان در نظام آموزش حضوری و الکترونیکی اسماعیل زارعی زوارکی1، مریم فلاحی2، داریوش نوروزی3 1 دانشیار، تکنولوژی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، تهران، ایران.
نتایج نشان داد که بین میانگین نمرات دو گروه آزمایش و کنترل در متغیر انگیزش پیشرفت تحصیلی رابطه معناداری وجود دارد و آموزش از طریق وب به طور قابل ملاحظهای بر انگیزش پیشرفت تحصیلی اثربخش بوده است.
سوال پژوهش: بین میزان انگیزش پیشرفت تحصیلی دانشجویان دختر و پسر رشته تکنولوژی آموزشی که از آموزش الکترونیکی و حضوری بهرهمند میشوند، تفاوت وجود دارد.
سوال پژوهش: بین میزان انگیزش پیشرفت تحصیلی دانشجویان دختر و پسر رشتۀ تکنولوژی آموزشی که از آموزش الکترونیکی و حضوری بهره مند می شوند تفاوت وجود دارد.
نتیجهگیری پژوهش حاضر به منظور مقایسه انگیزش پیشرفت تحصیلی دانشجویان تکنولوژی آموزشی در دو نظام آموزش حضوری و الکترونیکی انجام گرفت و نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل دادههای تحقیق حاکی از آن است، که محیط یادگیری الکترونیکی بر انگیزش پیشرفت تحصیلی دانشجویان تاثیر دارد.
یافتههای کلی در خصوص فرضیه نشان داد، تفاوت معناداری بین نمرات انگیزش پیشرفت تحصیلی یادگیرندگان محیط حضوری و الکترونیکی وجود دارد (جدول2) ؛ به عبارت دیگر، با بررسی میانگین نمرات دو گروه در پیشآزمون و پسآزمون نتایج نشان میدهد،که میزان انگیزش پیشرفت تحصیلی یادگیرندگان محیط الکترونیکی بیشتر از یادگیرندگان محیط حضوری بوده و آنان نمرات بالاتری را کسب کردند، همچنین نتایج تحلیل کوواریانس بین پیش آزمون دو گروه با حذف اثر پسآزمون در متغیر انگیزش پیشرفت تحصیلی در محیط یادگیری الکترونیکی با درجه آزادی 3 و 29/0= F و سطح معناداری 59/0 تایید میشود."