Abstract:
تحقیق حاضر با هدف تعیین نقش اعتماد سازمانی در رفتارهای شهروندی سازمانی کارکنان سازمانهای ورزشی انجام شد. روش تحقیق، توصیفی- پیمایشی است که بصورت میدانی به اجرا درآمده است. جامعه آماری آن را کلیه کارکنان وزارت ورزش و جوانان به تعداد 746 نفر تشکیل دادند. نمونه آماری این تحقیق با استفاده از جدول حجم نمونه کرجسای و مورگان و روش نمونهگیری تصادفی ساده، 255 نفر بدست آمد. برای جمعآوری دادهها از 2 پرسشنامه؛ اعتماد سازمانی تامی (2002) با 33 سوال و پرسشنامهی 24 سوالی رفتار شهروندی سازمانی دیکینسون (2009) استفاده شد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامههای تحقیق توسط10 تن از متخصصان مدیریت ورزشی تایید شد. پایایی آنها توسط آلفای کرونباخ برای اعتماد سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی به ترتیب، 798/0 و 901/0 بدست آمد. بهمنظور تجزیه و تحلیل دادههای تحقیق از آمار توصیفی توسط نرمافزار SPSS نسخه 20 و برای تعیین برازش مدل از روش مدل معادلات ساختاری(SEM) توسط نرمافزار لیزرل نسخه 75/8 استفاده شد. نتایج نشان داد که اعتماد سازمانی بطور مستقیم بر رفتار شهروندی سازمانی کارکنان اثرگذار است. بنابراین اعتمادسازی در سازمانهای ورزشی در جهت افزایش رفتارهای شهروندی سازمانی در کارکنان این سازمانها ضروری به نظر میرسد.
Machine summary:
"آپولبام و همکاران 7 (2004)، نیز معتقدند رفتار شهروندی سازمانی عبارت است از مجموعهای از رفتارهای داوطلبانه و اختیاری که بخشی از وظایف رسمی فرد نیستند، اما با این وجود توسط وی انجام و باعث بهبود مؤثر وظایف و نقشهای سازمان میشوند (آپولبام و همکاران، 2004).
در پژوهشهای بسیاری، از اعتماد سازمانی بهعنوان متغیرهای مؤثر بر رفتار شهروندی سازمانی تأکید شده است (سلاجقه و همکاران، 1392؛ اسمعیلیگیوی و همکاران، 1391؛ غلامحسینی و همکاران، 1389؛ صنوبری، 1389؛ رامینمهر و همکاران، 1388)؛ اما تاکنون این تأثیر در سازمانهای ورزشی مورد تحقیق قرار نگرفته است.
بنابراین، میتوان گفت، بروز رفتارهای شهروندی کارکنان، از اعتماد آنها به سرپرستان و Firuzjaeyan et al Reilly and Scott Organizational Citizenship Behavior Batman and Organ Bolino & Turnley and Bloodgood Korkmaz and Arpacı Appelbaum et al Job Satisfaction Organizational Commitment Organizational Identity Organizational Justice Trust Organizational Trust مدیران سازمان نیز نشأت میگیرد.
این ابعاد عبارتند از: وظیفهشناسی 1 : حالتی است که در آن اعضای سازمان رفتارهای خاصی را انجام میدهند و یا فراتر از حداقل سطح وظیفهی مورد نیاز برای انجام آن کار فعالیت مینمایند؛ یا به عبارت دیگر افرادی که دارای رفتار شهروندی مترقی هستند، در بدترین شرایط و حتی در حالت بیماری و ناتوانی هم به کار ادامه میدهند که این نشاندهنده وظیفهشناسی بالای آنهاست؛ نوعدوستی 2 : به رفتارهای مفید و سودبخشی از قبیل ایجاد صمیمیت، همدلی و دلسوزی میان همکاران اشاره دارد که خواه به شکل مستقیم و یا غیرمستقیم به کارکنانی که دارای مشکلات کاری هستند، کمک میکند."