Abstract:
این مقاله با هدف بررسی مفاهیم اخلاقی و ضداخلاقی در پویانماییها تهیه شده است. در این پژوهش از روش تحلیل محتوا استفاده شده است؛ به این منظور تعدادی از پویانماییهای ایرانی و خارجی انتخاب شدند و در هنگام تماشای هر یک از آنها پرسشنامهای تکمیل گردید. نتایج عبارتند از: در پویانماییهای ایرانی و ایرانی خارجی از میان مفاهیم اخلاقی کمک به نیازمندان در رتبه اول؛ تلاشگری در رتبه دوم و کارگروهی در رتبه سوم، در پویانماییهای خارجی از میان مفاهیم اخلاقی کمک به نیازمندان در رتبه اول؛ تلاشگری به همراه کارگروهی در رتبه دوم و خوشاخلاقی در رتبه سوم قرار داشتند. در پویانماییهای ایرانی مفاهیم اخلاقی در مقایسه با پویانماییهای خارجی بیشتر بود. در پویانماییهای ایرانی، خارجی و ایرانی خارجی از میان مفاهیم ضداخلاقی بیاحترامی به حقوق دیگران در رتبه اول؛ دروغگویی در رتبه دوم و افراط و زیادهخواهی در رتبه سوم قرار داشتند. در پویانماییهای ایرانی مفاهیم ضداخلاقی در مقایسه با پویانماییهای خارجی کمتر بود. این تفاوتها با استفاده از روش آماری آزمونt گروههای مستقل معنیدار نبود. همچنین در پویانماییهای ایرانی و ایرانی خارجی مفاهیم اخلاقی از مفاهیم ضداخلاقی بیشتر بود و در پویانماییهای خارجی برعکس بود.
Machine summary:
برای تحقق این هدف و کاهش تأثیر خشونت رسانهای روی کودکان و نوجوانان، پژوهشها نشان میدهد که اولاً، بزرگسالان به همراه کودکان و نوجوانان یک برنامه تلویزیونی را تماشا کنند و نارضایتی خود را در مورد خشونتهای موجود ابراز کنند و با توضیح مفاهیم اخلاقی و غیراخلاقی به زبان ساده، ادراک کودک را از فیلمها و توانایی کودک را در درک مفاهیم اخلاقی ارائه شده از تلویزیون بالا ببرند (میراندا 2 و دیگران، 2007، ص1 و موسیپور و درتاج، 1387، ص180)؛ ثانیاً برنامهسازانی National Association for the Education of Young Children Miranda که برای سود نگرانند، اما جلوگیری از سرزنش مردم را ترجیح میدهند، میتوانند با استفاده از عناصر کمدی خشونت موجود را کماهمیت و مستتر کنند (کانتر، 1 2002، ص7 و کیرش، 2 2006، ص555)، البته تمرکز پیوسته بر این بحث نباید باعث بیتوجهی به علل اجتماعی جرم از جمله فقر، خشونت خانوادگی، نابرابری اجتماعی و مواد مخدر شود (فرگوسن، 3 2007، ص52).
با وجود اهمیت مفاهیم اخلاقی، هیچگونه اطلاعاتی در دست محققان کشور ما در رابطه با میزان اخلاقی بودن پویانماییها وجود ندارد، بنابراین، در این پژوهش محققان در صددند تا میزان مفاهیم اخلاقی و مفاهیم ضد اخلاقی را در پویانماییهای عرضه شده برای کودکان و نوجوانان بررسی کنند و پیشنهادهایی برای رفع مشکلات موجود در این زمینه ارائه دهند.