Abstract:
امروزه سازمانهای خدماتی در محیطی بسیار رقابتی و پویا فعالیت میکنند که در آن بهبود عملکرد به بهرهبرداری مؤثر از منابع دانشی و سرمایههای ناملموس بستگی دارد. از این رو، پژوهش حاضر به بررسی نقش سرمایۀ اجتماعی در تأثیر بهکارگیری یکپارچه رسانههای اجتماعی بر بهبود کیفیت دانش سازمانی و عملکرد نوآورانه پرداخته است. این پژوهش روی نمونۀ 280 نفری از کارکنان سرپرستی شعب بانک صادرات استان مازندران اجرا شده است. پژوهش حاضر از نوع هدف کاربردی است و از نظر گردآوری دادهها از دسته پژوهشهای توصیفی ـ همبستگی بهشمار میرود. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامۀ استاندارد است. دادهها بهکمک مدلیابی معادلات ساختاری در نرمافزارهای SPSS22 و Warp PLS تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد کاربرد یکپارچه رسانۀ اجتماعی بر کیفیت دانش و عملکرد نوآورانۀ سازمان تأثیری مثبت و معناداری میگذارد و ابعاد سهگانۀ سرمایۀ اجتماعی ضمن تأثیر همافزا بر یکدیگر، در این رابطه نقش میانجی دارند.
Machine summary:
نقش ميانجي سرماية اجتماعي در تأثير رسانه هاي اجتماعي بر کيفيت دانش سازماني و عملکرد نوآورانه ناصر عسگري ١، بهنام جهاني ٢ امروزه سازمان هاي خدماتي در محيطي بسيار رقابتي و پويا فعاليت مي کنند کـه در آن بهبود عملکرد به بهره برداري مؤثر از منابع دانشي و سرمايه هاي ناملموس بسـتگي دارد.
اين پژوهش تلاش مي کند براي کاهش اين شکاف ، نقش ميانجي سرماية اجتماعي در تـأثير رسانة اجتماعي سازماني را بر ارتقاي کيفيت دانش سازماني و همچنين عملکرد نوآورانة سـازمان بررسي کند و به اين مسئله بپردازد که کاربرد يکپارچة رسانه هاي اجتماعي سازماني چگونـه و تـا چه ميزان مي تواند ابعاد سرماية اجتماعي را تقويت کند و از اين طريـق موجـب ارتقـاي کيفيـت دانش سازماني و عملکرد نوآورانة سازمان شود.
بر اين اساس ، فرضيه هاي مربوط به نقش تسهيل گر ابعاد سرماية اجتمـاعي در ارتقاي کيفيت دانش سازماني و عملکرد نوآورانة سازمان ، به شرح زير تدوين شده است : فرضية ٧.
يکي ديگر از يافته هاي پژوهش اين است که سرماية اجتماعي مي تواند موجب ارتقاي کيفيت دانش سازماني شود.
Exploring the Roles of Social Capital and Organizational Knowledge Management.
Customer Knowledge Management and its Role in Continuous Innovation and High Performance.
The effects of customer relationships and social capital on firm performance: A Chinese business illustration, Journal of International Marketing, 12(4), 25– 45.
Investigate the Relationship between Social Capital and Organizational Readiness for Deployment of Knowledge Management.