Abstract:
امروزه رسانه های اجتماعی به عنوان ابزاری قدرتمند میتوانند نقش بی بدیل در فرهنگ سازی بین نوجوانان و جوانان داشته باشند و برنامه ریزی برای استفاده حداکثری از این رسانه پرنفوذ جهت نهادینه کردن فرهنگ صحیح حفاظت و مراقبت از محیط زیست امری مهم و ضروری محسوب می شود، لذا انتخاب موضوع بررسی نقش رسانه های اجتماعی بر ارتقای فرهنگ زیست محیطی در جامعه از دیدگاه خبرنگاران حوزه محیط زیست ، در این راستا انجام شده است ، روش تحقیق با رویکرد پیمایشی توصیفی و میدانی است که با ابزار پرسش نامه و مطالعات اسنادی و کتابخانه ای جمع آوری اطلاعات صورت پذیرفته و جامعه آماری ٦٠ نفر از خبرنگاران فعال سازمان محیط زیست کشور، به شیوه کل شماری پرسش نامه توسط آنان تکمیل و پس از استخراج داده ها از طریق برنامه SPSS خروجی گرفته شده است . نتایج تحقیق نشان داد اکثریت جامعه آماری ٨٢/٢ درصد؛ میزان نقش تعیین کننده رسانه های اجتماعی بر ارتقا فرهنگ زیست محیطی در جامعه را زیاد و خیلی زیاد دانسته اند. همچنین موضوع مقابله با کاهش آلودگی هوا و آلاینده ها با ٤١/١ درصد؛ و رعایت بهداشت محیط و نریختن زباله با ٣٣/٩ درصد، بیشترین میزان اطلاع رسانی را در رسانه های اجتماعی به خود اختصاص داده است و در خصوص موضوعاتی نظیر مقابله با کاهش آلودگی صوتی و حفاظت از آب و خاک کمترین اطلاع رسانی صورت گرفته است . از نظر جامعه آماری بیشترین میزان اطلاع رسانی و فرهنگ سازی از سوی رسانه تلگرام در ارتباط با رعایت بهداشت محیط و نریختن زباله با ٢١/٤ درصد، انجام شده است . یافته ها نشان داد در آزمون های یک دامنه اگر ٠.٠٥ Sig< فرض اولیه Ho رد می شود. با توجه به مقدار Sig=٠٠٠. فرض صفر رد می شود. بنابراین فرضیه اصلی تحقیق با عنوان «رسانه های اجتماعی بر ارتقا فرهنگ زیست محیطی در جامعه تاثیرگذارهستند»، تایید و آن را با اطمینان می پذیریم .
Machine summary:
"com چکیده امروزه رسانه های اجتماعی به عنوان ابزاری قدرتمند میتوانند نقش بی بدیل در فرهنگ سازی بین نوجوانان و جوانان داشته باشند و برنامه ریزی برای استفاده حداکثری از این رسانه پرنفوذ جهت نهادینه کردن فرهنگ صحیح حفاظت و مراقبت از محیط زیست امری مهم و ضروری محسوب می شود، لذا انتخاب موضوع بررسی نقش رسانه های اجتماعی بر ارتقای فرهنگ زیست محیطی در جامعه از دیدگاه خبرنگاران حوزه محیط زیست ، در این راستا انجام شده است ، روش تحقیق با رویکرد پیمایشی توصیفی و میدانی است که با ابزار پرسش نامه و مطالعات اسنادی و کتابخانه ای جمع آوری اطلاعات صورت پذیرفته و جامعه آماری ٦٠ نفر از خبرنگاران فعال سازمان محیط زیست کشور، به شیوه کل شماری پرسش نامه توسط آنان تکمیل و پس از استخراج داده ها از طریق برنامه SPSS خروجی گرفته شده است .
از آن گذشته ، محققان گفت زمانی که فقدان یک مسئله می تواند در (برای مثال مانهایم ، ١٩٨٧) نشان داده اند که جامعه آثار سویی به جا گذارد که ، در ارتباط با افزون بر رسانه ها، عوامل دیگری نیز بر فرایند آن نیازی به عنوان فرهنگ سازی وجود دارد، چرا که یکی از مسائل و مشکلات هر جامعه جلوگیری از ریختن زباله و رعایت بهداشت وجود فرهنگ های غلط و نادرست در کنار محیط ، حفاظت از درختان و فضای سبز، مقابله بی فرهنگی گروهی دیگر است ."