Abstract:
آموزش و پرورش در تمامي اشکالش به عنوان پيش شرط ضروري در برنامههاي توسعه محسوب ميشود و نقش غير قابل انکاري را در تسهيل برنامههاي توسعه ايفا مينمايد. در تحليل رشد اقتصادي، اقتصاددانان به دنبال اين نکته هستند که چرا برخي کشورها رشد اقتصادي بالاتري را تجربه ميکنند. در همين ارتباط، محققين علاقمند هستند دلايل رونق اقتصادي را تعيين، و راههاي افول اقتصادي را شناسايي و مهار نمايند. از معماهايي که در پايان دهه 50 ميلادي اقتصاددانان با آن مواجه بودند، ناتواني عوامل کلاسيک رشد(مانند نيروي کار و سرمايه) در تبيين تفاوت رشد اقتصادي کشورها بود، که در نتيجه آن مقوله «آموزش» مورد توجه قرار گرفته است، و اين توافق حاصل شد که آموزش ميتواند به عنوان يک عامل مستقل در تبيين تفاوت رشد اقتصادي کشورها نقش مهمي را ايفا نمايد. از آنجا که در نظام اقتصادي مناسب از منظر اسلام تحقق عدالت اجتماعي مد نظر است و دليل استثمار ديگران عدم پيروي از اخلاق اسلامي در زمينه اقتصادي است، آموزش و پرورش بستر حصول تربيت اقتصادي با توجه به مباني ديني انقلاب اسلامي است. هدف از تحقيق حاضر بررسي نقش آموزش و پرورش در رشد اقتصادي است. در اين پژوهش توصيفي- تحليلي با در نظر گرفتن مباني نظري پژوهش، اهميت و فوايد اقتصادي آموزش و پرورش و رابطه اقتصاد و آموزش و پرورش تيبين گرديد و با تحليل نتايج پژوهشهاي انجام شده در اين حوزه، کاربردهاي مديريتي آن با عنايت به ضرورتهاي کشور در قالب پيشنهادات ارائه شده است.
Machine summary:
"از معماهایی که در پایان دهه 50 میلادی اقتصاددانان با آن مواجه بودند، ناتوانی عوامل کلاسیک رشد(مانند نیروی کار و سرمایه) در تبیین تفاوت رشد اقتصادی کشورها بود، که در نتیجه آن مقوله «آموزش» مورد توجه قرار گرفته است، و این توافق حاصل شد که آموزش میتواند به عنوان یک عامل مستقل در تبیین تفاوت رشد اقتصادی کشورها نقش مهمی را ایفا نماید.
از معماهایی که در پایان دهه 50 میلادی اقتصاددانان با آن مواجه بودند، ناتوانی عوامل کلاسیک رشد (مانند نیروی کار و سرمایه) در تبیین تفاوت رشد اقتصادی کشورها بود، که در نتیجه آن مقوله «آموزش» مورد توجه قرار گرفته است، و این توافق حاصل شد که آموزش میتواند بعنوان یک عامل مستقل در تبیین تفاوت رشد اقتصادی کشورها نقش مهمی را ایفا نماید(نادری: 1383).
در این صورت، آموزش و پرورش به عنوان یک نوع سرمایهگذاری در انسان و آثار پایای آن به صورت - Schults شکلی از سرمای ه، منبع ارائه خدمات تولیدی است که دارای ارزش اقتصادی برای فرد و جامعه میباشد(شولتز،1971).
یافتههای بدست آمده نشان داد که با استفاده از مدل عنوان شده 66 درصد از واریانس رشد اقتصادی از طریق سرمایهگذاری منابع تکنولوژیکی سرمایه انسانی و نیروی کار که از طریق آموزش صورت میگیرد تبیین میشود، بنابراین آموزش بر رشد اقتصادی تأثیر داشته و در طول دوره چهل ساله که دادههای آن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت، میتوان گفت که هزینههای انجام شده در آموزش کشور یونان بهبود رشد اقتصادی این کشور را به دنبال داشته است."