Abstract:
در این پژوهش رابطه برنامه های آموزش ضمن خدمت با میزان خلاقیت درتدریس معلمان ابتدایی شهر تهران درسال تحصیلی ١٣٩٠-٩١مورد بررسی قرار گرفته است .آیا برنامه های آموزش ضمن خدمت با میزان خلاقیت در تدریس معلمان ابتدایی شهر تهران رابطه ای دارد؟ نوع پژوهش توصیفی -پیمایشی است . جامعه آماری در این پژوهش کلیه معلمان ابتدایی مناطق نوزده گانه شهر تهران می باشد. نمونه آماری ٣٨٢ نفر می باشد که به روش تصادفی طبقه ای انتخاب شده اند.ابزار اندازه گیری دراین پژوهش دو پرسشنامه محقق ساخته می باشد.این دو پرسشنامه شامل سه سطح دانش ،نگرش ومهارت می باشد. ضریب آلفای پرسشنامه معلمان آموزش ندیده ٩٧/٠ومعلمان آموزش دیده ٩٨/٠می باشد. ازآزمون t گروه های مستقل ، آزمون لوی، آزمون همبستگی پیرسون برای بررسی رابطه بین متغیرها استفاده شده است . داده های به دست آمده ازپرسشنامه ها وبه کمک نرم افزار آماری SPSS تجزیه وتحلیل شده اند. میانگین هر سه متغیر دانش ، نگرش ومهارت استفاده از روشهای تدریس خلاق وهمچنین نمره کل خلاقیت درتدریس درمعلمانی که دردوره های آموزش ضمن خدمت شرکت کرده اند بیشتر ازگروه مقابل می باشد. نتایج این پژوهش نشان داد که شرکت در برنامه های آموزش ضمن خدمت توسط معلمان به افزایش میزان خلاقیت در تدریس مرتبط بوده ومیزان خلاقیت در تدریس معلمانی که در دوره های حضور داشته اند بیشتر ازگروه مقابل میباشد.
Machine summary:
ميانگين هر سه متغير دانش ، نگرش ومهارت استفاده از روشهاي تدريس خلاق وهمچنين نمره کل خلاقيت درتدريس درمعلماني که دردوره هاي آموزش ضمن خدمت شرکت کرده اند بيشتر ازگروه مقابل مي باشد.
نتايج اين پژوهش نشان داد که شرکت در برنامه هاي آموزش ضمن خدمت توسط معلمان به افزايش ميزان خلاقيت در تدريس مرتبط بوده وميزان خلاقيت در تدريس معلماني که در دوره هاي حضور داشته اند بيشتر ازگروه مقابل ميباشد.
سؤال کلي تحقيق :آيا برنامه هاي آموزش ضمن خدمت باميزان خلاقيت درتدريس معلمان ابتدايي شهر تهران رابطه اي دارد ؟ جدول ٧:نتايج آزمون t گروه هاي مستقل براي مقايسه ميزان خلاقيت درتدريس دو گروه شرکت کرده وشرکت نکرده دردوره ها متغير تفاوت تفاوت بين t df sig ميانگينها خطاهاي معيار دانش تدريس 40/0 086/0 66/4 380 0001/0 خلاق نتايج جدول فوق نشان ميدهد ميانگين خلاقيت در تدريس دو گروه با يکديگر تفاوت معنادار داشته (t(٣٨٠)=٦٦٤ p<٠٥٠)،اين تفاوت به نفع گروه شرکت کرده دردوره هاي آموزش ضمن خدمت ميباشد.
سوال دوم تحقيق :آيا شرکت دربرنامه هاي آموزش ضمن خدمت توسط معلمان با تغيير نگرش آنها در بکار گيري خلاقيت رابطه دارد؟ جدول ٩:نتايج آزمون t گروه هاي مستقل براي مقايسه تغيير نگرش تدريس خلاق دو گروه شرکت کرده وشرکت نکرده دردوره ها متغير تفاوت تفاوت بين t df sig ميانگينها خطاهاي معيار نگرش تدريس 43/0 091/0 71/4 380 0001/0 خلاق نتايج جدول فوق نشان ميدهد ميانگين تغيير نگرش دربه کارگيري روشهاي تدريس خلاق دوگروه با يکديگر تفاوت معنادار داشته (t(٣٨٠) =٧١/٤ p<٠٥٠) ،اين تفاوت به نفع گروه شرکت کرده در دورههاي آموزش ضمن خدمت ميباشد.