Abstract:
پژوهش حاضر با هدف مشخص کردن رابطه میزان استفاده معلمان از فن آوری اطلاعات وارتباطات با کیفیت تدریس در مدارس هوشمند وعادی متوسطه دخترانه شهر تهران انجام شده است . روش پژوهش توصیفی –همبستگی وابزار اندازه گیری دو پرسشنامه بود که براساس طیف لیکرت ساخته شده بود. قابلیت اعتماد پرسشنامه براساس ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامه میزان استفاده معلمان از فن آوری اطلاعات وارتباطات ٠/٩٠ وبرای پرسشنامه کیفیت تدریس ٠/٩٠حاصل گردید. جامعه آماری پژوهش کلیه معلمان زن شاغل در مدارس دولتی متوسطه دخترانه هوشمند وعادی شهر تهران بود. داده های مورد نیاز برای جامعه معلمان با استفاده از نمونه گیری تصادفی طبقه ای تعداد ٣٥٠ نفر ١٧٥ نفر از مدارس هوشمند و١٧٥ نفر از مدارس عادی ا ننتخاب گردیدند وبا نمونه گیری تصادفی تعداد ٣٥٠ دانش آموز از میان دانش آموزان همان معلمان انتخاب شدند. به منظور تجزیه وتحلیل داده ها از روش های آمار توصیفی ( فراوانی، درصد، میانگین ) وآمار استنباطی(آزمون خی دو، تحلیل همبستگی پیرسون ، تحلیل واریانس چند متغیری MANOVA )استفاده گردید. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که : بین استفاده معلمان از فن آوری اطلاعات وارتباطات وکیفیت تدریس در مدارس دخترانه هوشمند وعادی شهر تهران رابطه معنا داری وجود دارد.
Machine summary:
دراين تحقيق هدف ارزيابي ميزان استفاده معلمان از فن آوري اطلاعات وارتباطات در مدارس هوشمند ومدارس عادي متوسطه دخترانه شهر تهران وارزيابي کيفيت تدريس آنها به وسيله دانش آموزان که از طريق پرسشنامه انجام شده مي باشد ومي تواند تاحدودي ميزان آشنايي معلمان از فن آوري اطلاعات وارتباطات را نشان داده وازطرفي کيفيت تدريس اين معلمان را نيزمورد توجه قرار دهد.
کيفيت تدريس در اين پژوهش عبارت است از ميزان مطلوبيت فعاليت هاي آموزشي انجام شده در فرايند ياددهي ورفتارهايي که به طور هدفمند توسط معلمان در کلاس درس ودر رابطه با آن انجام مي گيرد اين امور منجر به فراهم شدن شرايط واوضاع واحوالي مي گردد که مي توان براساس هفت مولفه به شرح زير مورد اندازه گيري قرار گيرد:١- ميزان تسلط معلم برموضوع تدريس ٢- تدوين طرح درس ٣- مهارت هاي تدريس ٤ -مديريت کلاس درس ٥- ارزيابي عملکرد يادگيري ٦- مهارت هاي ارتباطي معلم با دانش آموزان ٧- رعايت مسائل اخلاقي در فرايند تدريس –يادگيري است .
تدوين طرح درس کامپيوتر ونرم تسلط برمحتوا استفاده از فن افزارهاي کامپيوتر آوري اطلاعات مهارت هاي تدريس کيفيت آموزشي اينترنت وسرويس هاي ايتترنتي aرزيابي عملکرد يادگيري مهارت هاي ارتباطي رعايت مسائل اخلاقي شکل ٢-٦- مدل مفهومي پژوهش مديريت کلاس تجزيه و تحليل داده ها سوال اول : ميزان استفاده معلمان از فن آوري اطلاعات وارتباطات در مدارس متوسطه دخترانه هوشمند شهر تهران چگونه است ؟ براي پاسخ به اين سوال همانگونه که بيان شد از آزمون خي دو( نيکويي برازش )استفاده شده است .