Abstract:
کاخ عالی قاپو از بناهای عصر صفوی در اصفهان است که در ضلع غربی میدان نقش جهان و روبروی مسجد شیخ لطف الله در زمان شاه عباس اول بنا گردیده است . از اینکه اصفهان شهر هنر و معماری است شکی نیست و همه به این موضوع واقف اند، طبق اینکه دوره صفویه از مهم ترین دوران تاریخی ایران محسوب میشود، شهر اصفهان باهمت بلندبالای پادشاهان آن دوره به اوج هنر و معماری خودرسید. معماری این شهر در زمان شاه عباس اول خیلی نمو پیدا کرد، اقدامات شایسته را شاه عباس بر جا گذاشت . در این مقاله سعی شده تا ضمن معرفی ویژگی های کاخ عالی قاپو و تعریف درستی از معماری به کاررفته این کاخ که خود مصداق بارزی از هنر عصر صفوی اصفهان است و اقداماتی که شاه عباس برای رونق و توسعه و رواج هنر و معماری کاخ عالی قاپو انجام داده بپردازیم . مبنای کار تحقیق بر اساس اطلاعات موجود در میان کتاب ها، مجله های علمی پژوهشی و سایت های اینترنتی بوده که به این مسئله پرداخته اند و سپس مورد تحلیل و بررسی قرارگرفته است . درنتیجه بررسی معماری کاخ عالی قاپو و هنرهای به کاررفته این عمارت ، تاثیر پادشاه دوره صفویه (شاه عباس ) را به خوبی نمایان می سازد.
Machine summary:
تأثير معماري دوره شاه عباس اول بر عمارت عاليقاپو مجيد گل محمدي (دانشجوي کارشناسي ارشد تاريخ جهان ) دکتر محمود سيد (عضو هيات علمي دانشگاه آزاد اسلامي واحد تهران مرکز) چکيده کاخ عالي قاپو از بناهاي عصر صفوي در اصفهان است که در ضلع غربي ميدان نقش جهان و روبروي مسجد شيخ لطف الله در زمان شاه عباس اول بنا گرديده است .
در اين مقاله سعي شده تا ضمن معرفي ويژگي هاي کاخ عالي قاپو و تعريف درستي از معماري به کاررفته اين کاخ که خود مصداق بارزي از هنر عصر صفوي اصفهان است و اقداماتي که شاه عباس براي رونق و توسعه و رواج هنر و معماري کاخ عالي قاپو انجام داده بپردازيم .
کاخ عالي قاپو يکي از مهم ترين آثار تاريخي شهر اصفهان و از مشهورترين کاخ هاي سلطنتي عصر صفويه است ، از آغاز و روند شکل گيري اين کاخ به درستي آگاه نيستيم ، اما دراين باره نظرات متفاوتي ابرازشده که غالباً بر اساس متون تاريخي و نوشته هاي وقايع نگاران شاه عباس اول و پس از او نيز بررسي و کاوش در خلال تعميرات اساسي بنا بوده است .
تحليل تزيينات داخلي و خارجي کاخ عالي قاپو تزئينات کاخ عالي قاپو از نقاشي هاي ديواري هنرمند معروف مکتب اصفهان رضا عباسي بهره گرفته است که يکي از دلايل شکوه اين بنا به حساب مي آيد و ازآنجاکه مهم ترين ويژگي نقاشي ديواري ارتباطي است که با فضاي معماري دارد و تکميل کننده بناي بوده و خود نيز در ارتباط با اين اجزاء کامل مي گردد (رحمت آبادي ، ١٣٩٢).