Abstract:
هدف این تحقیق بررسی رابطه بین اوقات فراغت و سلامت روان در دانش آموزان مقطع متوسـطه اسـت .در این پژوهش که به روش توصیفی و مقایسه ای انجام شده است سعی گردیـد کـه بـا تاکیـد بـر دیـدگاههای نظری، مخصوصا نظریه های تحولی، هویت اجتماعی ،تعامل ، نهادی انتقادی و انسـان گرایـی عوامـل تعیـین کننده فعالیتهای اوقات فراغت شناسایی و شاخص سازی شودو سپس تـاثیر آن بـر سـلامت دانـش آمـوزان مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد.بدین منظور از پرسشنامه اوقات فراغت و سـلامت کـه پایـایی آن از طریـق دوباره سنجی، و روایی آن باکسب نظر از اساتید دانشگاهی و معلمین باتجربه و نیز از روش همسانی درونی با ضریب اعتبار قابل ملاحظه استفاده گردیده است . نمونه آماری این پژوهش ١٠٠ نفر از پسران مدارس متوسطه کـه بـه روش تصـادفی سـاده انتخـاب شـدندو مقیاس های موردنظر در اختیار آنان گذاشـته شـده و سـپس اطلاعـات بدسـت آمـده از روش هـای آمـاری توصیفی و ضریب همبستگی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت . با توجا به میانگین های به دست آمده مربوط به فعالیت های ٨گانـه دانـش آمـوزان مقطـع متوسـطه اوقـات فراغت خود را به ترتیب در فعالیت های ذیل صرف مـی نماینـد: تماشـای تلویزیون ،مطالعـه کتاب ،خوانـدن مجلات و روزنامه ،فعالیت های ورزشی،رفتن به اماکن تفریحی و زیارتی،گوش دادن به رادیو، فعالیت هـای هنری و فعالیت های مذهبی . بنابراین با توجه به نتایج تحقیق ، دانش آموزان مقطع متوسطه بیشترین اوقات فراغت خود را صـرف تماشـای تلویزیون و کمترین اوقات فراغت خود را صرف فعالیتهای مذهبی می کنند.
Machine summary:
در اين پژوهش که به روش توصيفي و مقايسه اي انجام شده است سعي گرديـد کـه بـا تاکيـد بـر ديـدگاههاي نظري، مخصوصا نظريه هاي تحولي، هويت اجتماعي ،تعامل ، نهادي انتقادي و انسـان گرايـي عوامـل تعيـين کننده فعاليتهاي اوقات فراغت شناسايي و شاخص سازي شودو سپس تـاثير آن بـر سـلامت دانـش آمـوزان مورد بررسي و تحليل قرار گيرد.
١-٥-بحث و تفسير پيرامون نتايج تحقيق : پژوهش حاضر با هدف کلي بررسي اوقات فراغت و رابطه آن با سلامت روان بادانش آموزان پسر مقطع متوسطه انجام گرفته است .
در پاسخ به اين سوال که آيا بين اوقات فراغت با سلامت جسم و روان رابطه معناداري وجود دارد؟اين سوال همسو بايافته هاي زال زاده (١٣٧٦) و شعاعي (١٣٧٧) مي باشدو معني دار بودن را در سطح ٠٥>P نشان مي دهد که بيشتر افراد جهت بالا بردن سلامت روان خود سعي بر اين دارند که از امکانات موجود جهت اوقات فراغت استفاده نمايند.
بررسي رابطه بين اوقات فراغت و سلامت روان در دانش آموزان مقطع متوسطه شهر تهران / -معدن کن ، ايراندخت .