Abstract:
اسلا م به مثابه یک آیین همه جانبه نگر و جهان شمول، بی شک در همه شئون زندگی انسان، دارای آموزه هایی
است که می تواند راهگشای معضلا ت جامعه باشد. در روایات اسلامی به کرات به حفظ کرامت انسانی کودک تاکید
شده است. اندیشه ی محترم شمردن حقوق کودک و حفظ کرامت انسانیش، به عنوان اندیشه ی اساسی در تربیت و
حمایت همه جانبه در رشد فکری، سلامت روحی و روانی او به شمار می رود. بنابراین خانواده ها باید از
طریق تربیت دینی که اسلام به آن تاکید فراوان کرده، شخصیت و کرامت انسانی کودک را ارج نهاده، او را برای
آینده ای روشن پرورش دهند. اما متاسفانه شاهد آن هستیم که بسیاری از موارد نقض کرامت کودک در خانواده
اتفاق می افتد. لذا باید برای حل این نگرانی انواع خشونت علیه کودکان در محیط خانه و خانواده را شناسایی نمود و
تعالیم اسلامی برای مقابله با آنها را متذکر گردید.
Machine summary:
"محمد، جاودان، نواندیشی دینی در اسلام و تاملاتی در کرامت ذاتی انسان و حقوق بشر، مبانی نظری حقوق بشر (مجموعه مقالات دومین همایش بین المللی حقوق بشر؛ ٢٧ و٢٨ اردیبهشت ١٣٨٢)، قم ، نشر مرکز مطالعات حقوق بشر دانشگاه مفید، چ اول، ص ٢٨٢.
٧٢بنابراین میتوان بیان نمود که تنبیه بـدنی کـودک عامـل مهمـیدر گسـترش اقدامات و نگرشهای خشونت آمیز بوده و به عنوانیک عامل خطرناک میتواند موجب آسیب های جسمیو روانـی وحتی موجب مرگ کودکان شود و موجبات نقض حقوق اساسی کودک از قبیل کرامت و حیثیـت ذاتـی را فـراهم آورد.
»٨٧بنابراین میتوان گفت که قطع نظر از برخی روایات، تنبیه کودک جایز نیست ، زیرا خدای متعال انسان را آزاد آفریده و کسی بر دیگری تسلط ندارد، مگر اینکه او اجازه دهد و تنبیه و زدن دیگری اذیت و ظلم به اوست و این کار در شرع دیده نمیشود، چنانکه حتی برخی روایات آن را حرب با خدا و کیفر میدانند و به راستی میتوان گفت دین اسلام حتی مخالف تنبیه بدنی کودک جهت آموزش فرایض دینـی اسـت ، چـرا کـه خشـونت هـای بـی جـا و تحمیل های سنگین در آموزش امور دینی و به ویـژه نمـاز را تنهـا موجـد سـطحی شـدن و بـی علاقگـی فرزنـدان 88 میداند.
جاودان، محمد، ١٣٨٤، «نواندیشی دینی در اسلام و تاملاتی در کرامت ذاتـی انسـان و حقـوق بشـر»، مبـانی نظری حقوق بشر (مجموعه مقالات دومین همایش بین المللی حقوق بشر؛ ٢٧ و٢٨ اردیبهشت ١٣٨٢)، چ اول، قـم ، نشر مرکز مطالعات حقوق بشر دانشگاه مفید."