Abstract:
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه هوش معنوي با خودتنظیمی و عملکرد تحصیلی دانشجویان
کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی مرودشت انجام شده است. این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی
است و جامعه ي آماري 1023 نفر از دانشجویان دوره ي کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی مرودشت
میباشد که تعداد 288 نفر از این جامعه به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمع آوري دادهها، دو پرسش-
نامه هوش معنوي کینگ که روایی محتوایی آن قبلا توسط سازندگان آن تایید شده و پایایی آن 90 درصد
گزارش شده است و پرسشنامهي خود تنظیمی بوفارد و همکاران ( 1995 ) بود که آلفاي کرونباخ آن 72
درصد گزارش شده و براي سنجش عملکرد تحصیلی دانشجویان معدل کل آنان مد نظر قرار گرفت. نتایج
تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که بین هوش معنوي و خودتنظیمی، بین هوش معنوي و بعد شناخت، بین
هوش معنوي و بعد فراشناخت رابطه مثبت و معنا دار وجود دارد اما بین هوش معنوي و عملکرد تحصیلی
رابطه معنا دار نبود.
Machine summary:
"با توجه به مطالب ذکر شده سوال اصلی پژوهش این است که آیا بین هوش معنوی و خود تنظیمی و عملکرد تحصیلی رابطه وجود دارد؟ مبانی نظری و پیشینه پژوهش : عملکرد تحصیلی به فعالیت های رفتاری، شناختی، فراشناختی و انگیزشی که دانش آموزان در جریان یادگیریشان سهیم هستند گفته می شود (صمدی، ١٣٨٣).
در تحقیقی دیگر که جوکار (١٣٨٤) به برسی رابطه هدفگرایی و خود تنظیمی در دانشجویان رشته های مختلف تحصیلی دانشگاه شیراز انجام داد نتایج تحلیل بیانگر این بود که هدفگرایی ابعاد فراشناخت و شناخت را به گونه مثبت و بعد انگیزش را بصورت منفی پیش بینی میکند.
رابطه هوش معنوی با خودتنظیمی و عملکرد تحصیلی دانشجویان کارشناسی ارشد پرسش نامه خود تنظیمی پنج درجه ای و از نوع مقیاس لیکرت و به ترتیب به آن ها از ١ تا ٥ امتیاز داده شده است که حداکثر امتیاز این پرسش نامه ٧٠ است .
اگرچه مجموعه وسیعی از تحقیقات در حمایت از این که آزمون های هوش پیش بینی کننده عملکرد تحصیلی هستند وجود دارد اما تحقیقات زیادی وجود دارد که نشان میدهد خصوصا در بین دانشجویان دانشگاه به خاطر دامنه بسیار محدود هوش دانشجویان رابطه هوش و علکرد تحصیلی ممکن است ضعیف تر از آن چه باشد که که انتظار میرود و اغلب معنی دار نیستند ( گوبروگا و کولوم، ٢٠٠٩، نقل در سیف ، ١٣٨٨)."