Abstract:
بررسی نیازهاي آموزشی برنامه تربیت بدنی و ورزش ازدیدگاه خانواده ها در مراکز پیش
دبستانی ایران هدف این تحقیق است.نمونه هاي آماري تحقیق را 8500 نفر از والدین کودکان
مراکز پیش دبستانی از شهرهاي مرکزي 8 استان کشور(بوشهر، تهران، اصفهان،کرمانشاه،گرگان،
زاهدان، مشهد، تبریز)که به روش خوشه اي انتخاب شده اند، تشکیل می دادند. پرسشنامۀ محقق
ساخته، 12 نیاز جسمانی - حرکتی، 11 نیاز شناختی و 15 نیاز عاطفی - اجتماعی را دربر
می گرفت .آزمودنی ها این نیازها را اولویت بندي کردند.از بین نیازهاي جسمانی- حرکتی،
حفظ وضعیت بدنی هنجار، انواع حرکات و نرمش هاي ساده، بازي هاي مهارتی و پرورشی و
انواع تمرینات مربوط به آمادگی جسمانی از دیدگاه آزمودنی ها به ترتیب در رتبه اول الی
چهارم قرار دارد. در نیازهاي شناختی اطلاعات مربوط به وضعیت بدنی و تندرستی در اولویت
قرار دارند. کسب وضعیت ظاهري شاداب و همچنین لذت بردن، جزء اولین نیازهاي عاطفی-
اجتماعی قرار داشت. یافته ها نشان می دهد که اولویت برخی از نیازهاي جسمانی-حرکتی دانش
آموزان دختر و پسر به هم نزدیک است با این وجود، بین رتبه بندي بعضی از نیازها براي کودکان
دختر و پسر تفاوت معنی داري وجود دارد.
مقایسه اولویت نیازهاي شناختی از دیدگاه والدین، حقایق بیشتري را در این مورد روشن می سازد
(جدول 2). نتایج آزمون کروسکال والیس نشان می دهد که بین رتبه بندي کلیه نیازهاي ورزشی
براي کودکان دختر ( به جز نیاز ردیف دوم) و اکثر نیازهاي ورزشی براي کودکان پسر (به جز
نیازهاي ردیف 2، 11 و 12 ) از دیدگاه آزمودنی ها تفاوت معنی داري وجود دارد ( 05 ،
مقایسه این نیازها از دیدگاه آزمودنی ها نشان می دهد که بین نیازهاي ردیف 2 10 ،7 ،6 ،4 ،3 ، و 15 براي کودکان دختر و پیش نیازهاي ردیف 2 ، 11 ،10 ،7 ،3 ،
12 و 15 براي کودکان پسر تفاوت معنی داري وجود دارد ( 05 ،به عبارت دیگر، در مورد اولویت سایر نیازها،
آزمودنی هاي تحقیق توافق نظر دارند.هر نیاز آموزشی را می توان پایه و اساس الگوي برنامه
ریزي درسی قرار داد و در مورد سایر نیازها می توان با استفاده از رو ش هاي مختلف، نیازسنجی
کرد و اطلاعات لازم را به دست آورد.
Machine summary:
"نیازسنجی برنامه فعالیت های جسمانی و تربیت بدنی کودکان در مراکز پیش دبستانی جدول شماره (١) نیازهای جسمانی- حرکتی ردیف عنوان نیازها اولویت دختر پسر 1 حفظ وضعیت بدنی(کنترل وزن) 1 1 2 حرکات کششی 4 10 3 نرمش های سبک وساده 2 8 4 حرکات ابتکاری وشیرینکاری 3 11 5 بازیهای پرورشی 5 6 6 بازیهای بومی ومحلی ساده 12 7 7 بازیهای دسته جمعی 6 5 8 بازیهای فعال سازی عضلات ظریف 11 4 9 بازی باسرودوآهنگ 7 9 10 حرکات تقلیدی 8 12 11 تمرینات تعادلی وهماهنگی عضلانی-عصبی 9 2 12 تمرینات سرعتی وچابکی 10 3 با توجه به جدول ملاحظه می شود :حفظ وضعیت بدنی اولویت اول ، نرمش های سبک وساده،حرکات ابتکاری وشیرینکاری، حرکات کششی ،بازیهای پرورشی، بازی های دسته جمعی،بازی باآهنگ وسرود،حرکات تقلیدی،تمرینات نعادلی،تمرینات سرعتی،بازی های فعال سازی عضلات ظریف ،بازیهای بومی ومحلی ساده به ترتیب اولویتهای دوم تا دوازدهم برای دختران هستند.
جدول شماره(٣) نیازهای اجتماعی – عاطفی ازدیدگاه خانواده ها ردیف عنوان نیاز اولویت دختر پسر 1 بدن متناسب وآماده 1 1 2 ظاهرشاداب وسالم 2 2 3 سرگرمی ولذت بردن 3 4 4 یادگیری مهارتهای ورزشی(شنا) 5 6 5 رفع خستگی 8 13 6 روحیه همکاری(بودن بادوستان) 7 11 7 کنجکاوی وماجراجویی 13 8 8 نمایش و مهارت اجرا 9 5 9 آزادوشادبودن 6 7 10 داشتن ارتباط بیشترباافراد 10 10 نیازسنجی برنامه فعالیت های جسمانی و تربیت بدنی کودکان در مراکز پیش دبستانی 11 عضویت درتیم 11 9 12 تقلیدوالگوبرداری 12 12 13 عدم خودخواهی 4 3 همانگونه که از جدول برمی آید، بدن متناسب وآماده، اولویت اول و ظاهر شاداب وسالم ، سرگرمی و لذت، عدم خودخواهی، تقلید و الگوبرداری را به ترتیب دارای اولویت دوم تا پنجم دانسته اند."