Abstract:
رشد زبانی کودک ، یکی از مسائل مهم و جالب توجه در روانشناسی زبان است. اما این که انسان چگونه آن را فرا می گیرد، به گونه های متفاوتی تبیین می شود. هدف این مقاله تبیین و بررسی جگونگی رشد زبان درکودکان بر پایه چهار نظریه مهم )یادگیری، نهادگرایی ، شناختی و تعاملی ( می باشد. پس از بررسی نظریه های رشد زبان، کمبودها و نارسایی های آن بر اساس نظر پژوهشگران دیگر بیان می گردد. روش بررسی در این پژوهش توصیفی تحلیلی و کتابخانه ای می باشد. ابزارهای مورد استفاده فیش برداری از متون تخصصی روانشناسی و منابع خارجی بوده است. همچنین پژوهش گران این علم به یافته هایی با ارزش در زمینه مراحل رشد زبان کودک و تجزیه و تحلیل ساختار نحوی مراحل اولیه زبان کودکان دست یافته اند. به همین منظور ویژگی های دوره های مختلف مراحل یادگیری زبان کودکان ارائه شده است. از جمله این که نوزاد سه روزه قادر است صداهای خود را بشناسد یا نوزاد چهار روزه می تواند بین زبان مادری خود و سایر زبان ها تمایز قائل شود هرچند کودک چند ماهه سخن نمی گوید اما با تولید صداهایی چون گریه، غان و غون و پاره ای از صداهای نامعلوم که هیچ یک از صداهای گفتاری نیستند در واقع خود را برای تولید وکنترل صداهای گفتاری و به خصوص هماهنگ سازی، تنفس یا تولید صوت آماده می سازد.
Machine summary:
"با وجود این که تفاوت های گسترده ای در تولید گفتار کودکان به چشم می خورد، معمولا با رسیدن به چهارسالگی از بین می رود و هرچند کودکان هنوز باید ساخت های مجهول و پیچیده را فرا بگیرند، در این سن قادرند بسیاری از ساخت های اساسی زبان را تولید کنند واین موضوع پدیده ای جهانی است و درمورد همه زبان ها صادق است مرحله ی ششم : انجام گفت و گو ها ی کامل – ٤ تا ٦ سالگی از چهار سالگی به بعد کودک قادر است جمله های کامل و مرکب را که بسیار شبیه به جمله های بزرگسالان است تولید کنند؛ هر چند که اغلب ، مفاهیم جمله ها در ذهن کودکان با مفاهیم بزرگسالان متفاوت است ، و کودکان در حدود پنج سالگی با ذخیره ی واژگانی بالغ بر دو هزار کلمه مهم ترین بخش اصلی فراگیری زبان را به اتمام میرسانند و در این سن به طور میانگین در هر جمله از شش کلمه استفاده میکنند.
فرا گیری واژه ها نه تنها در سراسر دوره ی کودکی، بلکه در طول زندگی ادامه مییابد؛ حتی بزرگسالان نیز هنگام مواجه شدن با واژه های جدید میکوشند تا آن ها را فرا گیرند و قواعد واژه سازی خود را کنترل کنند و بر آن ها بیفزایند (نگارنده مراحل رشد زبانی کودک را با استفاده از کتاب های ذکر شده در فهرست منابع ، ضمن اعمال تغییرات جزئی، به هفتم مر حله تقسیم کرده است )."