Abstract:
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین تیپهای شخصیتی (درونگرا برونگرا) و رضایت شغلی هنرآموزان هنرستان های فنی و کاردانش شهرستان ایذه بوده است. در این پژوهش دو ویژگی شخصیتی درونگرایی و برونگرایی در هنرآموزان زن و مرد هنرستانهای شهرستان ایذه سنجیده شد. روش پژوهش از نوع همبستگی و جامعه آماری کلیه هنرآموزان هنرستان های شهرستان ایذه بود که از بین آنها 50 نفر به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. نمونه انتخابی شامل 25 نفر زن و 25 نفر مرد بودند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه ی شخصیتی آیزنک و پرسشنامه ی خشنودی شغلی مینه سوتا(M.S.Q) بود.به منظور تجزیه و تحلیل داده ها علاوه بر روش های آمار توصیفی نظیر میانگین،انحراف معیار و...از روش های آمار استنباطی مانند ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد.نتایج بدست آمده از این پژوهش با سطح معناداری 0/05-خ نشان داد بین تیپ شخصیتی برونگرا و رضایت شغلی هنرآموزان رابطه مثبت و مستقیم دارد.
Machine summary:
"لذا دراین پژوهش به این سؤال جواب داده میشود که آیا بین تیپ های شخصیتی و رضایت شغلی هنرآموزان هنرستان های فنی و کاردانش شهرستان ایذه رابطه وجود دارد ؟ اهمیت و ضرورت تحقیق از آن جایی که یکی از مباحث اصلی و بنیادین علم روانشناسی، ویژگیهای شخصیتی میباشد و از آنجایی که این ویژگیها زیربنای نظام رفتاری افراد را تشکیل میدهند، پرداختن به این مقوله میتواند جنبه های خاصی از عملکرد افراد را در زمینه های مختلف روشن سازد و از مصادیق بارز این موضوع تأثیر ویژگیهای شخصیتی افراد بر کارکرد شغلی آنهاست (کریمی، ١٣٧٥).
این نتایج نشان می دهد که بین تیپ های شخصیتی و رضایت شغلی هنرآموزان رابطه معناداری وجود دارد بنابراین فرضیه اصلی مورد تأیید قرار می گیرد.
پیشینه ی تحقیقاتی در خارج از کشور آیزنک (١٩٦٧) در مطالعات خود رابطه ی بین دو نوع شخصیت درون گرا و برون گرا با رضایت شغلی را مورد بررسی قرار داد و به این نتیجه رسید که مدیران مؤفق به گونه ای قابل توجه دارای شخصیت برون گرا هستند (کورمن به نقل از هومن ، ١٣٨١).
نتایج پژوهش نشان داد که ضریب همبستگی بین تیپ شخصیتی برونگرا و رضایت شغلی معنادار است و رابطه ی مستقیم وجود دارد یعنی هرچه فرد برونگراتر باشد رضایت شغلی بیشتری از شغل خود خواهد داشت ."