Abstract:
آموزش وپژوهش در کشورهای پیشرفته صنعتی جهان ، کلیدطلایی موفقیت محسوب میشود و توسعه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی جامعه مستلزم توسعه مراکزپژوهشی و تربیت نیروی انسانی کارآمد، کارشناس و پژوهشگر است . این پژوهش با هدف بررسی تاثیر استفاده از نرم افزار کیف الکترونیکی بر مهارت های پژوهشی و پیشرفت تحصیلی درس زیست شناسی دانش آموزان دختر پایه دوم دوره دوم متوسطه که در مدارس هوشمند و عادی شهرستان پاکدشت درسال تحصیلی٩٣-٩٢ مشغول به تحصیل میباشند، انجام شده است . پژوهش از نوع کاربردی است و به روش شبه آزمایشی با پیش آزمون و پس آزمون انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر پایه دوم رشته علوم تجربی بود و از طریق نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای ١٢٠دانش آموز دردوگروه گواه و آزمایش برای این طرح پژوهشی در قالب ٦٠ دانش آموز ازمدارس هوشمندو٦٠ دانش آموز ازمدارس عادی انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده دراین پژوهش آزمون پیشرفت تحصیلی و پرسشنامه محقق ساخته مهارت هایپژوهشی است . گروه آزمایش به مدت ٣ماه ازنرم افزار کیف الکترونیکی استفاده نمود درحالی که گروه گواه همچنان به روش سنتی آموزش دیدند. داده ها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس تجزیه وتحلیل گردیدند. نتایج این پژوهش نشان دادکه پس از استفاده ازنرم افزار کیف الکترونیکی تفاوت معناداری بین نمرات مهارت های پژوهشی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان درگروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه مشاهده شد. نتیجه کلی پژوهش بیانگر نقش مثبت استفاده از نرم افزار کیف الکترونیکی در یادگیری بهتر و تعمیق اثر آموزش و ارتقاء مهارت هایپژوهشی و پیشرفت تحصیلی درس زیست شناسی دانش آموزان بود.
Machine summary:
"این پژوهش با هدف بررسی تأثیر استفاده از نرم افزار کیف الکترونیکی بر مهارت های پژوهشی و پیشرفت تحصیلی درس زیست شناسی دانش آموزان دختر پایه دوم دوره دوم متوسطه که در مدارس هوشمند و عادی شهرستان پاکدشت درسال تحصیلی٩٣-٩٢ مشغول به تحصیل میباشند، انجام شده است .
به عبارتی با سطح اطمینان ٩٩درصد، استفاده از نرم افزار کیف الکترونیکی بر ارتقاء مهارتهای پژوهشی وپیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه در درس زیست شناسی اثر بخشی معنی داری داشته است و نتایج مجذور اتا نشان داده است که متغیر گروه صرفا ٠/٥٧ ازتغییرات متغیروابسته مهارتهای پژوهشی و٠/٣٦ ازتغییرات متغیروابسته پیشرفت تحصیلی را تبیین می کند.
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیراستفاده از نرم افزار کیف الکترونیکی بر ارتقاء مهارت هایپژوهشی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه در مدارس هوشمند و عادی شهرستان پاکدشت انجام شده است .
با توجه به بررسی همه جوانب و نمرات کسب شده و تفاضل میانگین ها وهم چنین آزمون های آماری انجام شده ، نتایج به دست آمده نمایان گر آن است که استفاده از نرم افزار کیف الکترونیکی بر ارتقاء مهارتهایپژوهشی و پیشرفت تحصیلی درس زیست شناسی دانش آموزان دختر پایه دوم دوره دوم متوسطه تأثیر مثبت دارد.
با توجه به نتایج فوق بدیهی است که قرارگرفتن دریک محیط آموزشی مبتنی برفناوری تأثیر به سزایی بر ارتقاء مهارت هایپژوهشی وپیشرفت تحصیلی دانش آموزان دارد، در این پژوهش به بررسی تأثیراستفاده از نرم افزار کیف الکترونیکی بر ارتقاء مهارت های پژوهشی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر مدارس هوشمند– بهره مند از نرم افزارکیف الکترونیکی- و عادی پرداخته شد."