Abstract:
هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر داستان های مثنوی معنوی مولانا بر میزان مهارت پرسشگری فلسفی در نوجوانان دانش آموز پایه سوم راهنمایی شهرستان تنکابن بود. جامعه آماری پژوهش حاضر، کلیه نوجوانان دانش آموز سال سوم راهنمایی شهرستان تنکابن در سال تحصیلی 89-88 به تعداد 1686 نفر می باشد. تعداد 50 نفر به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش یک پرسشنامه محقق ساخته بود. این پرسشنامه 36 گزینه ای پرسشگری فلسفی و ابعاد آن (تغییر، تردید، کاوشگری و پیچیدگی) را مورد بررسی قرار داد. داده های گردآوری شده با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیره تجزیه و تحلیل شدند. یافته های بدست آمده از تحقیق نشان داد که داستان های مثنوی معنوی مولانا بر میزان مهارت پرسشگری فلسفی و ابعاد آن بعد تردید، بعد کاوشگری، بعد پیچیدگی و بعد تغییر مؤثر است.
Machine summary:
یافتـه هـای بدست آمده از تحقیق نشان داد که داستان های مثنوی معنوی مولانا بر میزان مهارت پرسشگری فلسفی و ابعاد آن بعد تردید، بعد کاوشگری ، بعد پیچیدگی و بعد تغییر مؤثر است .
برای تعیین اندازه اثر آموزش داستان های مثنوی معنوی مولانا بر میزان مهارت پرسشگری فلسفی (تردید، پیچیدگی ، کاوشگری ، تغییر) آزمون لامبـدای ویلکـز انجام شد که نتایج آن در جدول شماره ١ نشان داده شده است .
همچنین ، براساس نتایج به دست آمده از جدول شماره ١، و پس از تعدیل میانگین نمـرات پیش آزمون به مقدار ٣٨/٢٦ برای متغیـر بعـد کاوشـگری و بـا توجـه بـه F محاسـبه شـده (٩٦٣٤=F ) چون سطح معناداری کمتر از آلفای میزان شده بن فرونی (٠/٠١٢٥) مـی باشـد، بنابراین F معنادار می باشد و می توان گفت که بین نمرات پس آزمون بعد کاوشـگری در دو گروه تفاوت معناداری وجود دارد.
با عنایت به معنادار شدن تفاوت میانگین ها بـا ٠/٩٥ اطمینـان بیـان مـی کنـیم کـه فرضـیه پژوهش مبنی بر این که آموزش داستان های مثنوی معنوی مولانا بر میزان مهارت پرسشگری فلسفی در نوجوانان مؤثر است تأیید می شود.
با عنایت به معنادار شدن تفاوت میانگین ها بـا ٠/٩٥ اطمینـان بیـان مـی کنـیم کـه فرضـیه پژوهش مبنی بر این که آموزش داستان های مثنوی معنوی مولانا بـر میـزان بعـد کاوشـگری پرسشگری فلسفی در نوجوانان مؤثر است ، تأیید می شود.
با عنایت به معنادار شدن تفاوت میانگین ها بـا ٠/٩٥ اطمینـان بیـان مـی کنـیم کـه فرضـیه پژوهش مبنی بر اینکه آموزش داستان های مثنوی معنوی مولانا بر میزان بعد تغییر پرسشگری فلسفی در نوجوانان مؤثر است تأیید می شود.