Abstract:
پژوهش حاضر با هدف بررسی اضطراب اینترنت در بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد رودهن روی گروه نمونه ای به حجم 384 نفر که با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبی انتخاب شدند و از طریق پرسشنامه اجرا شده است. از این تعداد 300 پرسشنامه قابل استفاده دریافت شد و مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که 82 درصد پاسخگویان پایین تر از حد متوسط (نمره 3) دچار اضطراب اینترنتی بودند. درکل نتایج تفاوت معنا داری را بین میانگین نمرات اضطراب اینترنتی جامعه مورد مطالعه و نمره متوسط اضطراب اینترنتی (نمره3) نشان داد (.../.=p:4./12-t=) و مشخص شد که اضطراب آنها در جامعه از سطح متوسط پایین تر بود. همچنین بین میانگین نمرات اضطراب اینترنتی دانشجویان مرد و زن و نیز بین نمرات اضطراب اینترنتی دانشجویان گروه های مختلف تحصیلی مورد مطالعه تفاوت معنا داری یافته نشد. (5./.<p). درمجموع، به نظر میرسد ارتقای میزان سواد اطلاعاتی، سواد رایانه ای و آشنایی افراد با اینترنت درکاهش اضطراب اینترنتی آنها موثر باشد.
Machine summary:
بررسی میزان اضطراب اینترنتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد رودهن در فرایند جستجوی اطلاعات 1 محمود احمدی ١، دکتر سیدحسین میرجود٢، دکتر سید علی اصغر رضوی چکیده پژوهش حاضر با هدف بررسی اضطراب اینترنت در بین دانشجویان تحصیلات تکمیلـی دانشـگاه آزاد رودهن روی گروه نمونه ای به حجم ٣٨٤ نفر که با روش نمونه گیری تصادفی طبقـه ای نسـبی انتخاب شدند و از طریق پرسشنامه اجرا شده است .
فرایند جستجوی اطلاعات با استفاده ازاینترنت به دلیل نامحدود بودن آن میتواند دارای محاسـن زیادی نسبت به کتاب و کتابخانه و وسایل سنتی دیگر باشد، چرا که فردقادر خواهد بود در هر ساعت از شبانه روز (بدون محدودیت زمانی) و یا در هر نقطه از جغرافیای زمین که امکـان ارتبـاط اینترنتـی باشد (بدون محدودیت مکانی) وبه هر اندازه و حجم و با هر فرمت و شکلی (چند رسانه ای)، اطلاعات مورد نیاز خود راپیدا کرده و از آن بهره بگیرد، با چنین امتیاز برجسته ای ضروری به نظر میرسد کـه تمام موانع و محدودیت هایی که دستیابی به اینترنت را مشکل ساز میکند، از سـر راه برداشـته شـود واین حق را برای فرد دانشجو ومحقق قائل شد که برای رسیدن به منابع اطلاعاتی خـود هـیچ گونـه اضطراب و نگرانی نداشته باشد .
ازآنجاکه مشاهده شد دانشجویان برای یافتن منابع اطلاعاتی خود به کتابخانه دیجیتالی دانشگاه با اضطراب مواجه میباشند، لذامسئله اصلی پژوهشگر پاسخ به این سوال است کـه وضـعیت اضـطراب اینترنتی در بین دانشجویان مرد و زن و دربین گروه های مختلف تحصیلی تفاوت معنا داری وجو دارد یا خیر؟همچنین قصد دارد تا به طور علمی بـه بررسـی اضـطراب اینترنتـی کـاربران خـود در فراینـد 1 Internet anxiety 2 - Byron جستجوی اطلاعاتی پرداخته و میزان آن را ارزیابی کند.