Abstract:
هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر دورههای آموزشی ضمن خدمت فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) بر افزایش مهارتهای شغلی مبتنی بر ICT از دید معلمان شهر تهران در سال تحصیلی 90-1389 است. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل کلیه معلمان مرد مقطع متوسطه شهرتهران در سال تحصیلی 90-89 میباشد. بر این اساس نمونه ای به حجم 175 معلم با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شد. ابزار جمع آوری دادهها پرسشنامه مهارتهای شغلی است. دادههای این تحقیق با استفاده از روشهای آمار توصیفی و استنباطی (فراوانی، درصد فراوانی و خی دو) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج تحقیق نشان داد میان مهارتهای شغلی (طراحی، ارائه و مهارتهای پژوهشی فعالیتهای آموزشی و درسی) مبتنی بر ICT از دید معلمان شرکت کننده در تمامی دورههای ضمن خدمت ICT و شرکت نکرده در تمامی دورههای ضمن خدمت ICT تفاوت معناداری وجود دارد.اما میان مهارت ارزشیابی مبتنی بر ICT میان دو گروه تفاوت معناداری مشاهده نشد.بنابراین میتوان گفت شرکت در دورههای ضمن خدمت ICT میتواند به افزایش مهارتهای شغلی(طراحی، ارائه و پژوهش) مبتنی بر ICT در معلمان منجر گردد.
Machine summary:
با توجه به این که اجرای صحیح و مناسب این برنامه در کشور موجب تقویت بـه کارگیری این فناوری در میان معلمان متوسطه خواهد بود و با توجـه بـه مطالـب گفتـه شـده انگیـزه پژوهشگر از انجام این تحقیق ، بررسی تاثیر دوره های آموزشـی ضـمن خـدمت فنـاوری اطلاعـات و 1 Loveles 2 Zhoao & Conway 3Albirin ارتباطات ICT بر افزایش مهارت های شغلی(طراحی، اجرا، ارزشیابی و پژوهش ) مبتنی بر ICT از دید معلمان مرد مقطع متوسطه شهر تهران است تا مشخص شـود کـه آیـا ایـن دوره هـا باعـث افـزایش مهارت های شغلی(طراحی، اجرا، ارزشیابی و پژوهش ) مبتنی بر ICT از دیدمعلمان شده است یـا نیـاز است تا دوره های آموزشی ضمن خدمت فناوری اطلاعات و ارتباطات مورد بازنگری قرار گیرد.
1 Zain, Atan & Idrus ابزار گردآوری داده ها ابزار گردآوری داده ها در این پژوهش ،، براساس پرسشنامه گودرزی (١٣٨٤)است که در تحقیقی با عنوان بررسی تاثیر دوره آموزشی ضمن خدمت فناوری اطلاعات و ارتباطات در مهارت های شـغلی از دیدگاه معلمان مقطع متوسطه استان لرستان در سـال تحصـیلی ٨٤-٨٥ بـه کـار گرفتـه شـده بـود.
1 Thomas 2Twining 3 Plomp, & Brummelhuis 4 Kennedy 5Zain,& Idrus 6 Thomas, Dawson, Brush, Ertmer نتایج حاصل از سوال فرعی اول با توجه به بزرگ تر بودن خی ٢ به دست آمده (٣٩/٣٤) از خی ٢ جدول (٢٠/٥١)، (٠٠٠١>P)، نشان میدهد که دوره های آموزشی ضمن خدمت فناوری اطلاعـات و ارتباطات منجر به افزایش مهارت های طراحی مبتنی بـر ICT از دیـد معلمـان شـده اسـت .
1 Dermawan 2 Kay & Hemmings در نهایت یافته های حاصل از سوال ویژه چهارم نشان داد که دوره های آموزشـی ضـمن خـدمت فناوری اطلاعات و ارتباطات منجر به افزایش مهارت های پژوهشی مبتنی بر ICT از دید معلمان شده است .