Abstract:
اين پژوهش، با هدف بررسي مفهوم چيستي جنسيت و تبيين تفاوتهاي بين دو جنس، تعليم و تربيت جنسيتي و رويكرد اسلام به تفاوتهاي جنسيتي و آموزش و پرورش جنسيتي با استناد به مطالعات نوين انجام شده است. روش پژوهش، روش توصيفي ـ تحليلي مبتني بر منابع و متون مرتبط با موضوع پژوهش است. نتايج پژوهش نشان مي دهد كه غفلت از تفاوتهاي جنسيتي در آموزش و پرورش دختران و پسران، بدون توجه به اهداف غاييِ پرورشي اسلامي، موجب كمرنگ شدن فرديت افراد در ابعاد مختلف اجتماعي، اقتصادي، فرهنگي و آموزشي شده، وصول به غايتهاي تربيتي تعريف شده در اين رويكرد را ناممكن مي كند. فلسفه تمركز بر تفاوتهاي جنسيتي از ديدگاه اسلامي، توجه به تعالي و رشد مطلوب در حوزه فردي، خانوادگي و اجتماعي در رسيدن به مقصد متعالي كمال وي به تناسبِ مقتضيات جنسيتي است. تفكيك جزئي در خردهنظامهاي نهاد آموزش و پرورش يا در صورت تحقق طراحي دو نظام منفك آموزش و پرورش با مدل تناسب، تعادل و تكميل نقشهاي دو جنس، نقش مهمي در نماياندن راههاي متفاوت و متناسب در دستيابي به مقصد يگانه دارد.
Machine summary:
بازخوانی دیدگاه پژوهشگران معاصر به تعلیم و تربیت 1 مبتنی بر جنسیت : مدل تناسب ، تعادل و تکمیل 2 سیده فاطمه موسوی 3 غلامرضا دهشیری چکیده این پژوهش ، با هدف بررسی مفهوم چیستی جنسیت و تبیین تفاوت های بین دو جنس ، تعلیم و تربیت جنسیتی و رویکرد اسلام به تفاوت های جنسیتی و آموزش و پرورش جنسیتی با استناد به مطالعات نوین انجام شده است .
نتایج پژوهش نشان میدهد که غفلت از تفاوت های جنسیتی در آموزش و پرورش دختران و پسران ، بدون توجه به اهداف غایی پرورشی اسلامی، موجب کمرنگ شدن فردیت افراد در ابعاد مختلف اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و آموزشی شده ، وصول به غایت های تربیتی تعریف شده در این رویکرد را ناممکن میکند.
در فرآیند تربیت مبتنی بر این تفاوت ها، خانواده ، کانون آموزش نقش های جنسی و آماده سازی دختران و پسران برای قبول مسئولیت های آتی متناسب با جنس تلقی می شود.
در سند تحول راهبردی نظام تعلیم و تربیت رسمی و عمومی جمهوری اسلامی ایران نیز موضوع طراحی ، تدوین و اجرای برنامه درسی ملی مبتنی بر تفاوت های فردی به ویژه هویت جنسیتی دانش آموزان ، متناسب سازی فضاهای آموزشی و تربیتی با نیازهای ویژه و تفاوت های جنسیتی دانش آموزان مورد تأکید قرار گرفته است .
ـ رویکرد متفاوت جنسیتی به آموزش و پرورش دختران و پسران ، متناسب و متعادل سازی حوزه های مختلف تعلیم و تربیت با جنسیت با هدف بسترسازی و تسهیل تکمیل نقش های جنسی زن و مرد در رسیدن به غایت نهایی است .