Abstract:
اين تحقيق با روش تحليلي و نظري به توصيف، تحليل و نقد داده هاي مربوط به دين نوئر در حوزه خداشناسي مي پردازد. هدف اين است كه با استفاده از مطالعات انسان شناختي اوانس پريچارد، ضمن بررسي مفهوم، كاركرد و صفات خدا، اعتقاد به خداي فطري و ذاتي را در دين ابتدايي نوئر اثبات كند. در گذشته، بسياري مفهوم خدا را در اديان انديشه اي خرافي، وهم آور و از روي ترس دانسته اند. اما پريچارد، با طرح الهيات فطري در دين نوئر و مقايسه آن با اديان متمدن، نشان داد كه مفهوم «الهيات» در اديان امري موهوم نيست. براساس يافته هاي پريچارد، الهيات نوئر الهياتي پيچيده، منحصر به فرد و همسان با اديان متكامل و متمدن است كه با زندگي ديني نوئرها گره خورده است. بر اين اساس، خداي نوئر، خدايي اخلاقي است كه داراي صفاتي به مانند دلسوز، آفريننده، خالق سنت ها و رسوم، بينا، شنوا، حافظ، دوست و پدر انسان ها، قادر مطلق، همه جاحاضر، عطابخش و گيرنده حيات است كه وجود آن در عرش آسمان و در قالب روحي آسماني با نام «كئوث» است.
Using a theoretical- analytical method، this study describes، analysis and criticizes the ideas relating to the religion of Nuer presented in the field of theology. Referring to Evans-Pritchard’s anthropological studies and investigating the concept، function and attributes of God، this paper tries to prove that initial Nuer believed in an innate God. In the past، many considered the notion of God as something superstitious and imaginary and ascribed its development to man’s fear. Proposing the idea of innate theology in the religion of Nuer، Pritchard compares it with civilized religions and shows that the religious concept of "theology" is not imaginary. According to Pritchard’s research findings، the theology of Nuer is complex، unique، it is identical to organized and civilized religions and it is tangled in the religious life of those who follow Nuer. Accordingly، Nuer considers God is as a moral god with such attributes like being compassionate، creative، originating of traditions، seeing، hearing، protective، the father and friend of mankind، omnipotent، omnipresent، as well as being life-giving and life-taking. He resides in a throne in heavens having the form of a heavenly spirit called "Ke’uth".
Machine summary:
"یکی از این جوامع بدوی، که پیدایش مفاهیم تکاملی و مثبت در آن موجب شد که اوانس پریچارد به مطالعة دقیق آن بپردازد، آیینی در آفریقا با نام نوئر است که گرچه به عنوان یک دین ابتدایی خوانده می شود، اما دارای آداب و شعائری مثل اعتقاد به خدا، گناه، قربانی، نیایش و غیره است.
نگرش نوئر ها در این مسئله تمایل یکتاپرستی را در اندیشه های مذهبی آنان نشان می دهد و به صراحت می گویند که ما دارای چند نام برای خداوند هستیم، اما دارای چند خدا نیستیم، خدا یکی است(همان، ص 48ـ50).
در این فرض جدید، این آیین می تواند وارث دین های الهی مانند اسلام و مسیحیت باشد؛ یعنی ممکن است نوئرها، به دلیل ارتباط با سودانی ها بسیاری از مفاهیم الهیاتی مسلمانان را دریافت و آن را در زندگی گروهی خود به کار برده باشند؛ این همان فرضیه ای است که پریچارد آن را نادیده گرفته است.
در واقع، نوئرها به این مرتبه از درک و فهم نرسیده اند که به خدا عشق بورزند و او را به خاطر خودش دوست داشته باشند، همین نکته، ممکن است بسیاری از پژوهشگران دینی را وا دارد تا بیان کنند که ریشة الهیات در این دین، ترس است و مفهوم «خدا» به شکل متکامل آن، در این آیین وجود ندارد.
علی رغم نظریاتی که درباره ساده بودن ادیان ابتدایی برای مطالعه دینی داده شده است، مطالعه دین و الهیات نوئر توسط پریچارد، ثابت می کند که این دین دارای این مشخصه نیست و می تواند پا به پای یک دین متکامل، مفاهیم خداشناسی را در خود جلوه گر سازد."