Abstract:
براي ارزشيابي رشته مكانيك خودرو تعداد ۲۳۳ فارغ التحصيل، ۳۵۷ هنرجو، ۶۹ هنرآموز و ۲۵ مدير و معاون از ۱۶ هنرستان از پنج استان خراسان رضوي، قم، كرمانشاه، چهارمحال و بختياري و خوزستان انتخاب شدند و ارزشيابي از طريق آن ها انجام گرفت. داده هاي گردآوري شده به وسيله پرسش نامه و چك ليست با استفاده از روش هاي آماري توصيفي تحليل شدند. برخي از مهم ترين يافته هاي پژوهش به شرح زير خلاصه شده است:
- عملكرد هنرجويان در دروس مختلف به ويژه درس هاي عمومي و نظري تخصصي و پايه نامطلوب است.
- خانواده هاي هنرجويان و فارغ التحصيلان اين رشته عمدتاً به طبقه اجتماعي و اقتصادي پايين جامعه تعلق دارند.
- ۷/۲۲ درصد فارغ التحصيلان توانسته اند شغلي به دست آورند، اما مشاغل حدود ۵۸ درصد اين افراد ارتباطي با آموخته ها و رشته تحصيلي شان ندارد.
- مشاغل بيشتر شاغلان موقت و روزمزد است، لذا عمدتاً حقوق و درآمد پاييني دارند و از رضايت شغلي كافي برخوردار نيستند.
- وضعيت معيشتي، رفاهي و درآمد هنرآموزان مطلوب نيست و كاستي هايي در دانش، مهارت ها، صلاحيت آن ها وجود دارد و انگيزه و رضايت شغلي كافي ندارند.
لازم است تدابيري جهت بهبود اجراي برنامه و در نتيجه تحقق اهداف تعيين شده و تامين نياز جامعه به نيروي انساني در اين زمينه انديشيده شود و اقدامات عملي براي بهبود ورودي ها و كيفيت مهارت و اشتغال به ويژه اشتغال مرتبط فارغ التحصيلان انجام گيرد.
Machine summary:
"وضعیت رش--تة مکانیک خودرو ش--اخة فنی وحرفه ای در هر یک از مؤلفه های مربوط به برنامة درس--ی کسب شده )ش--امل نمرات هنرجویان و عملکرد تحصیلی ، وضعیت اشتغال ، انتظارات و سرنوش--ت ش--غلی ، نحوه کاریابی ، اس--تخدام ، میزان حقوق ، رابط ه آموخته ها و رشتة تحصیلی با ش--غل ، عوامل مؤثر در بیکاری و اش--تغال فارغ التحصیلان ، میزان رضایت ش--غلی هنرآموختگان ش--اغل ، میزان گرایش به ادامه تحصیل هنرجویان و هنرآموختگان ، کیفیت مهارت های کسب شده هنرآموختگان ( چگونه است ؟ روش مطالعه این پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ نحؤە گردآوری داده ها توصیفی ، از نوع پیمایش--ی ، اس--ت .
٢. در پاسخ به سؤال دوم پژوهش ، وضعیت رشتة مکانیک خودرو شاخة فنی وحرفه ای در هر یک از مؤلفه های مربوط به برنامة درسی کسب شده )شامل نمرات هنرجویان و عملکرد تحصیلی ، وضعیت اش--تغال ، انتظارات و سرنوش--ت شغلی افراد، نحوه کاریابی ، اس--تخدام ، میزان حقوق ، رابط ه آموخته ها و رش--تة تحصیلی با ش--غل ، عوامل مؤثر در بیکاری و اش--تغال فارغ التحصیلان ، میزان رضایت ش--غلی هنرآموختگان ش--اغل ، میزان گرایش به ادامه تحصیل هنرجوی--ان و هنرآموختگان ، کیفیت مهارت های کسب شده هنرآموختگان ( یافته های زیر حاصل گردید: -نمرات هنرجویان وعملکردتحصیلی میانگین نمرات دروس عمومی در خردادماه ١٠/٦١ و سالانه ١١/٧٣ بوده است ."