Abstract:
امنیت ، از ضروریات رشد و توسعه ی حیات بشر و دارای ابعاد متنوع است . در این مقاله به امنیت فرهنگی که اساسی ترین بعد امنیت است ، پرداخته شده است . امنیت فرهنگی از پیچیدهترین مفاهیم و با تعاریف متنوع است . در این مقاله با انتخاب تعریف سلبی و ایجابی از واژهی امنیت ، فرهنگ و ترکیب امنیت فرهنگی این مفاهیم را به روش تحلیل محتوا با این سوال که ابعاد و مولفه های امنیت فرهنگی در آثار امام خمینی (ره) چیست ؟ دنبال کردهایم . امام (ره) در نگاه انسان شناختی معتقد به وجود دو فطرت روحانی و طبیعی و دو گروه از قوای عقل و جهل در انسان است و باطن انسان را منشا همه ی رفتارهای انسان می داند و انسان را تربیت پذیر و اسلام را کامل ترین آموزه برای تربیت انسان می داند. امام، فرهنگ را اساس جامعه ، و همه ی امور جامعه را وابسته به آن می داند و فطرت طبیعی و قوای جهل را تهدیدکنندهی همه ی ابعاد از جمله فرهنگ ، می داند و مظاهر بیرونی تهدیدات را تابعی از درون انسان بر می شمرد و در مقابل ، فطرت روحانی و قوای عقل را تامین کنندهی امنیت فرهنگ معرفی می کند. لذا برای تامین امنیت فرهنگی ، بر اصلاح درونی تاکید دارند و اقدامات سلبی و ایجابی درونی را بر اقدامات بیرونی ، ارجح می داند.
Machine summary:
"«کارهای خودتان ، خودتان عمل بکنید و اتکای خودتان را هر روز به خارج ،کم بکنید» (امام خمینی (ره )،١٣٨٩، ج١٦: ٨٤) اتکال به خدا متکی به اسلام و قرآن اتکا به خود (رای مردم ) اتکال به خدا و خود اتکال به اسلام و خود اتکال به خدا و اسلام اتکال به خدا، اسلام و خود اتکال به خدا، اسلام ، ولیعصر(عج ) و خود نمودار٢- اتکال به عنوان بخشی از فرآیند شکل گیری هویت در اندیشه امام (ره ) تزکیه و تعلیم (١) تحول بعد روحانی هویت فرهنگی (٢) امنیت فرهنگی فرهنگی (٤) استقلال فرهنگی (٣) نمودار٣- مؤلفه های بعد روحانی امنیت فرهنگی از منظر امام خمینی (ره ) ٢-٢- بعد طبیعی امنیت فرهنگی (رویکرد سلبی ) (عشق به کمال غیرحقیقی ) و (تنفر از نقص غیرحقیقی ): در نگاه امام (ره ) بعد طبیعی از فطرت محجوبه ی انسان است که این فطرت دارای سه قوه ی بهیمیه ، غضبیه و وهمیه است که این سه قوه همه افعال انسان نفسانی را شکل می دهند و به عبارت دیگر همه رفتارهای سیاسی ، اجتماعی ، اقتصادی ، فرهنگی ، امنیتی و زیست محیطی انسان متأثر از یک یا ترکیبی از این قوا است ؛ لذا این بعد در تضاد با قوای رحمانیه یا روحانی قرار می گیرند و در بخش فردی و در اجتماعی ، منشأ، همه نوع ظلم و ستم خواهد بود و فرهنگ حقیقی که از نگاه امام (ره ) همان باور تعالی بخش به سوی خداست در تضاد با فرهنگ غیر حقیقی گرایش به ماسوای الله قرار می گیرد و در این منشاء همه گونه تلاش برای انحراف ، استحاله ، وابستگی ، استعمار و..."