Abstract:
فرسودگی شغلی را می توان به عنوان یک واکنش در برابر فشارهای مزمنو پاسخ به فشارهای کاری یا سازمان معرفی نمود . هدف پژووهش اارژربررسی و سنجش تاثیر فرسودگی شغلی بر ابعاد فرهنگ سازمانی دنیسون) درگیر شدن در کار ، رسالت ، انطباق پژییری و سژازگاری ا اسژت . زیژرافرسودگی شغلی بر تمام جوانب زندگی سازمانی افژراد تژاثیر مژی گژیارد ومنجر به کاهش کیفیت و عملکرد افراد می گردد . این تحقیق در بین کارکنانو مدیران بانک صادرات مرکزی استان خراسان رروی انجژام شژدا اسژتبرای انتخژا نمونژه مژورد نیژاز از روو نمونژه گیژری تسژادفی سژادا وروشهای آماری همچون آزمژون کولمژوگروف اسژمیرن ، رگرسژیون و -رریب همبستگی استفادا شژدا اسژت . در پژووهش اارژر از پرسشژنامهفرسودگی شغلی مازلاچ و پرسشنامه فرهنژگ سژازمانی دنیسژون اسژتفاداشدا است. پایایی این پرسشنامه ها بژا اسژتفادا از رژریب آلفژای کرونبژامحاسبه شد که ررایت بخش و قابل قبول می باشژد . نتژایپ پژووهش نیژزنشان می دهژدبین فرسژودگی شژغلی و فرهنژگ سژازمانی دنیسژون رابطژهمعناداری وجژود دارد همچنژین فرسژودگی شژغلی بژر روی ابعژاد فرهنژگسازمانی دنیسون تاثیر معکوس دارد و مژی توانژد باعژض تفژعی فرهنژگسازمانی شود .
Machine summary:
"بنابراین مدیران می باید به کارکنان و نیازهای آنها خصوصا بهداشت روانی آنها توجه کنند به همین منظور در این تحقیق سعی شده است تاثیر فرسودگی شغلی که می تواند روی کارکنان سازمان و بهروری آنها تاثیر بگذارد را بر روی ابعاد مختلف فرهنگ سازمانی دنیسون بررسی گردد .
مدل مفهومی که در این تحقیق بررسی می شود به صورت زیر است : خستگی انطباق عاطفی پذیری رسالت مسخ فرسودگی ابعاد فرهنگ شخصیت شغلی سازمانی سازگاری عدم احساس موفقیت درگیر شدن در کار نمودار ١ - مدل مفهومی تحقیق با توجه به این که عواملی همچون ابهام و تعارض در نقش ، انتظار پیشرفت و ...
فرسودگی شغلی بر روی بعد فرهنگ سازمانی رسالت نیزتاثیر معکوس دارد و هر چه میزان فرسودگی شغلی فرد بیشتر شود به رسالت سازمان کمترتوجه می کند و این می تواند خطر بزرگی برای سازمان محسوب شود چون اگر سازمانی نداند که می خواهد به کجا رود احتمال شکست آن افزایش می یابد و از میان سه بعد فرسودگی شغلی مسخ شخصیت و خستگی عاطفی تاثیر معکوس بر رسالت دارند یعنی فرد مبتلا به فرسودگی شغلی با مردم مانند یک شی و غیر انسانی برخورد می کند و دچار خستگی عاطفی می شود، انگیزش خود را از دست می دهد و کار برای او خسته کننده می شود در نتیجه به رسالت سازمان توجهی نمی کند و به دنبال دست یابی به آن نیست ."