Abstract:
در اين پژوهش عملكرد دانشگاه آزاد مشهد در حوزه هاي پنج گانه (پژوهشي، مالي،
رشد و يادگيري، مشتريان و فرآيند داخلي ) مورد بررسي قرار گرفت. براي اين منظور
عملكرد دانشكده هاي دانشگاه در اين پنج حوزه در نيمه اول سال 1389 نسبت به نيمه
اول سال 1388 مقايسه شد. در هر حوزه با توجه به شاخص هاي تدوين شده ،
دانشكده برتر انتخاب و عملكرد دانشكده هاي ديگر نسبت به عملكرد دانشكده برتر
مقايسه گرديد از آنجا كه مدل كارت امتياز متوازن، به اعتقاد اكثر محققين و نويسندگان،
يكي از مدل هاي نوين، جامع و كار ا در زمينه ارزيابي عملكرد م ي باشد ، لذ ا براي
ارزيابي عملكرد دانشگاه، از اين مدل استفاده گرديد. براي تجزيه و تحليل داده ها ، به
دليل ماهيت مقايسه اي پژوهش، از مدل تاپسيس كه يكي از بهترين مدل هاي تصميم
گيري چند شاخصه مي باشد، استفاده شد. نتيجه پژوهش نشان مي دهد كه در نيمه اول
سال 88 ، در مقايسه با نيمه اول سال 89 ، عملكرد دانشگاه در حوزه مالي و فرآيند
داخلي بهتر بوده است، و در ساير حوزه ها عملكرد ضعيفي داشته است.
Machine summary:
ارزیابی عملکرد دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد بر اساس کارت امتیاز متوازندکتر غلامرضا عنایتی دکتر مسعود طاهری لاری دکتر حامد ژیانی رضایی حمیدرضا وجدی حسن غفاری چکیده در این پژوهش عملکرد دانشگاه آزاد مشهد در حوزه های پـنج گانـه (پژوهـشی ، مـالی ، رشد و یادگیری ، مشتریان و فرآیند داخلی ) مورد بررسی قرار گرفت .
روش امتیاز متوازن توسط دو نفر یعنی رابرت کاپلان ١٠ و استاد دانشگاه هاروارد و دیوید نورتون ١١ از مشاوران برجسته مدیریت که هر دو متعلق به ناحیه بوستون هستند معرفی شد در سال ١٩٩٠ کاپلان و نورتون دوازده شرکت معتبر را به جهت یافتن روشهای جدید ارزیابی عملکرد مورد مطالعه قرار دادند انگیزه مطالعه ، این اعتقاد روز افزون بود که سنجه های مالی عملکرد برای موسسات کسب و کار مدرن ، اثربخشی کافی ندارند.
١. یافته های پژوهش در حوزه پژوهش و رتبه بندی دانشکده ها عملکرد دانشکده های دانشگاه آزاد مشهد در مقایسه با دانشکده برتر این دانشگاه در حوزه پژوهش و فناوری اطلاعات چگونه بوده است ؟ / نمودار (١) رتبه بندی دانشکده ها در حوزه پژوهشی در نیمه اول ٨٨ و٨٩ همانطور که در نمودار بالا مشاهده می شود با توجه به شاخص های اندازه گیری عملکرد پژوهشی ،دانشکده علوم پایه در نیمه اول ٨٨ و ٨٩ به عنوان دانشکده برتر انتخاب شده است .