Abstract:
امروزه مدیران سازمان ها به دلیل فشارهاي شدید رقابتی و تلاش براي بقاي خود ، به
مبحث کیفیت توجه ویژه اي دارند[ 1] آنان معتقدند که کیفیت براي موفقیت در هر کسب
و کاري ، از اهمیت حیاتی برخوردار می باشد[ 2] ، این امر در حالی است که بسیاري
از متفکران کیفیت، در مباحث خود نقش دانش را در رویه هاي مختلف مورد توجه قرار
داده اند. به عنوان مثال، رویکرد تیلور ( 1911 ) انتخاب بهترین کارگران براي انجام کار
و در نتیجه بهبود فرآیند بود. این متد به عنوان یک روش استاندارد، به سایر کارکنان
آموزش داده می شد، وي سعی داشت به وسیله جذب دانش فردي کارگران و تبدیل آن
به دانش سازمانی ، رویه هاي استاندارد عملیاتی بهترین کارکنان را در سازمان ایجاد
نمایند[ 3] و یا دمینگ معتقد است که دانش و دانش آفرینی نقش مهمی در فعالیت هاي
بهبود کیفیت ایفا می کند[ 4] . این مقاله با در پیش گرفتن رویکردي منسجم د ر ارتباط
با کیفیت و دانش با استفاده از مدل دانش آفرینی نوناکا و تاکوچی بدنبال تبیین و
شناسایی تاثیرگذاري عوامل فرهنگ سازمانی ، زیرساخت هاي فناوري و یادگیري
سازمانی ، بواسطه مدیریت دانش در دانش کیفیتی محصولات می باشد. در واقع اتخاذ
این دیدگاه مبتنی بر این اندیشه است که دانش می تواند به عنوان میانجی درك عمیقی
را در ارتقاي کیفیت محصولات در سازمان ها داشته باشد.
یافته هاي بدست آمده در سازمان مورد پژوهش 1، حاصل از شاخص هاي برازش
2 ، شاخص نکویی (GFI=0/ نمودارهاي مسیر شامل :شاخص نکویی برازش ( 84
3 ، و شاخص ریشه میانگین مربعات برآورد (AGFI=0/ برازش اصلاح شده ( 74
4 ، مبیین برازش مناسب و قابل قبول تري از مدل معادلات (RMSEA=0/130)
ساختاري است که مدیریت دانش در آن بعنوان میانجی در ایجاد دانش کیفیتی
محصولات نقش آفرینی داشته است.
Machine summary:
"جدول شماره ١: مکانیزم های ارتباطی جهت استخراج دانش کیفیت چرخه تبدیل دانش در مدل نوناکا و تاکوچی درونی سازی (صریح به ضمنی) ترکیب (صریح به صریح ) بیرونی سازی (ضمنی به صریح ) اجتماعی سازی (ضمنی به ضمنی) - بازخورد به مشتری - پایش مستمر - رضایت مشتری - داستان های مشتری - کنترل فرآیند - پــایش مســتمر و فعالیتهــای اصلاحی - کنترل آماری فرآیند - همترازی استراتژی - وفاداری به اهداف - تجزیه و تحلیل مشتری - شاخص ACSI SERVQUAL -- تجزیه و تحلیل داده ها - ابزارهای تفکر راست گرا - مدیریت بر مبنای واقعیت - اندازه گیری دارایی/ سهام - سیستم کارت امتیاز متوازن - سیستم داشبورت فرآیندی - طراحی و مفهوم سازی فرآیند و محصول - سیستم صدای مشتری - آفرینش ایده ها - ابزارهای تفکر چپ گرا - سیستم های دیداری - چشم انداز کل نگر SIPOC - - تماس با مشتری - سیستم شکایات مشتری - مکانیزم هـای گـوش دادن بـه مشتری - توسعه گروهی فرآیندها - رفتارهای تیمی - نگرشهای چند تخصصی - مهندسی همزمان - سازماندهی ماتریسی - تیم های مشابه اقتباس شده از: ٦٠٧–٥٨٩ (٢٠٠٤) ٢٢ Kevin Linderman et al, Journal of Operations Management روش شناسی تحقیق : این پژوهش با در پیش گرفتن روش توصیفی- پیمایشی ، بدنبال تبیین و شناخت مسیر تاثیرگذاری مولفه های فرهنگ سازمانی ، زیرساخت های فناوری و یادگیری سازمانی ، بواسطه نقش میانجی گری مدیریت دانش در ایجاد دانش موثر بر کیفیت محصولات می باشد."