Abstract:
معنویت در جهان امروز، به چالشی در تعلق به دین و یا ضدیت با دین تبدیل شده
است. انسان مدرن و پسامدرن با نگاهی به تاریخ و آینده، بین اشتیاق به معنویت و ترس و
دل زدگی از دین و معنویت در تردید است. در این میان، برخی محتواهای ضددین، راکد،
رادیکال و خشونتگرا نیز به این تردید دامن زدهاند. از سوی دیگر، روش های کسب
معنویت از طرق غیردینی نیز غالباً بدون عمق و توأم با رکود و محدودیت هستند؛ لذا
آیندهی جهان منوط به ستیز و رقابت مکاتب در معرفی معنویت به دنیا و تعمیق آن است.
از این منظر ضرورت دارد که در رابطه با نسبت معنویت و رسالت حوزهی علمیه مطالعات
دقیقی صورت پذیرد. در این تحقیق با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی و با رجوع به
منابع کتابخانهای سعی شده است با ارائه ی مفهومی عمیق، پویا، جهان شمول و فعال از
معنویت، با استناد و تأکید بر نامهی آیت الله خامنه ای به جوانان اروپا و آمریکای شمالی به
این مهم پرداخته شود.
Machine summary:
"در این تحقیق با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی و با رجوع به منابع کتابخانه ای سعی شده است با ارائه ی مفهومی عمیق ، پویا، جهان شمول و فعال از معنویت ، با استناد و تأکید بر نامه ی آیت الله خامنه ای به جوانان اروپا و آمریکای شمالی به این مهم پرداخته شود.
شاخص ها و معیارهای انقلابیماندن در نگاه امام و رهبری عبارتند از: ـ عینیت دین و سیاست ؛ ـ ا سلام سیاسی؛ ـ پایبندی به مبانی و ارزش های اساسی انقلاب ؛ ـ هدف گیری آرمان های انقلاب و همت بلند برای رسیدن به آن ها؛ ـ پایبندی به استقلال کشور؛ ـ حساسیت در برابر دشمن و کار و نقشه دشمن و عدم تبعیت از او؛ ـ تقوای دینی و سیاسی؛ ـ امر به معروف و نهی از منکر؛ ـ بینش معتدل (عدم تحجر و تصلب ، روشنفکری و غرب زدگی)؛ ـ نگاه تمدنی به اندیشه ی اسلامی؛ ـ پاسخ گویی به نیازهای فکری و حقوقی نظام اسلامی؛ سال چهارم ـ استکبارستیزی و مواضع انقلابی؛ شماره چهاردهم ـ حساس بودن نسبت به دولت ها؛ پاییز ٩٥ ـ با مردم در صحنه بودن ؛ رحسوازله ت هاتیاریعخلمییه ـ مسئولیت پذیری و پاسخ گو بودن ؛ در تکوین دکترین ـ پویایی و تحول دور از افراط ؛ (مع٧نتوای٤ت ٢) ـ التزام به ولایت مطلقه فقیه (در نظر و عمل )؛ ـ و ..."