Abstract:
عده ای بر این باورند که حکومت دینی در عصر غیبت از مشروعیت لازم برخوردار نیست و پیرو این عقیده دلایلی را مطرح کرده اند که عمده دلایل آنان ، نفس غیبت امام زمان (عج ) و وجود روایاتی در منابع روایی می باشد که هر گونه قیام و حرکت اصلاحی را عبث و ناکارآمد و حتی طاغوتی جلوه داده است . در تحقیق حاضر نشان داده می شود که نه تنها نفس غیبت امام زمان (ع ) دلیلی بر عدم مشروعیت حکومت دینی نمی باشد بلکه حکومت دینی زمینه ای برای گسترش فرهنگ مهدویت است . و هم چنین نشان داده می شود که در قبال روایات دالّ بر عدم مشروعیت قیام در عصر غیبت ، روایاتی با سند قابل قبول در منابع روایی ، وجود دارند که بر مشروعیت قیام در عصر غیبت دلالت دارند که از جمع بین این دو دسته از روایات ، بر می آید که برخی از این قیام ها در صورت دارا بودن شرایط قیام مشروع می باشد از جمله قیام امام خمینی (ره ) که منجر به حکومت اسلامی شده است .
Machine summary:
"راستی مراد امیرمؤمنان علی (ع ) از این خطبه چیست ؟ آیا همان چیزی است که اهل سکوت از آن فهمیده اند؟ قطعا چنین نیست چون مقصود واقعی از فرمایشات حضرت را، زمانی می شود درک کرد که خطبة فوق را در کنار خطبه های پرشور و آتشین او درباب جهاد و دفاع از حریم اسلام و ریشه کن کردن جرثومه فساد از روی زمین ، قرار دهیم آنجا که فرمود: «و الله تظاهرت العرب علی قتالی لما ولیت عنها، و لو أمکنت الفرص من رقابها لسارعت إلیها و سأجهد فی أن اطهر الأرض من هذا الشخص المعکوس «الرجل » و الجسم المرکوس حتی تخرج المدرة من بین حب الحصید»؛ (نهج البلاغه ، نامة ٤٥، بند ١٤) به خدا سوگند!
جمع بندی با توجه به آنچه گذشت ، روشن شد که اگر قیامی دارای شرایط لازم باشد و شخص قیام کننده داعیه امامت نداشته باشد بلکه برای خدا غضب کرده و برای اجرای احکام خدا و امر به معروف و نهی از منکر و در جهت احقاق حقوق محرومان باشد، قیامش صحیح و ممدوح است ، چون که کمترین اثر چنین قیامی ایجاد ارعاب و وحشت در وجود ظالمان و ستمگران و نیز کنار زدن پردة نفاق از چهره کریه و زشت آنان که به بهانه حکومت اسلامی ، بر قدرت تکیه زده بودند، خواهد بود که چنین حرکتی موجب شناخت اسلام حقیقی و تقویت جبهة مسلمانان واقعی خواهد شد."