Abstract:
بهره گيري از روش هاي تاثيرگذار ارتباطي و راه هاي علمي و روان شناختي ارتباط و گفت وگو، به عنوان راهكار نوين افراد مدعي و فرقه هاي نوآيين و بدعت گذار امامت و مهدويت شناخته مي شود. بسياري از سردمداران و پيروان اين گروه ها با استفاده از روش هاي خاص ارتباطي، در پي جلب نظر افراد ساده لوح و وارد كردن آنان به مسلك و آيين خود هستند كه در اين ميان «متمهديان» (مدعيان شخص امام مهدي(عج)) و «مدعيان دروغين» (مدعيان نيابت يا سفارت امام مهدي(عج))، جايگاهي ويژه دارند. اين موضوع _ كه امروزه از آن به يكي از آسيب هاي مهلك در انديشه ديني تعبير مي شود _ در جامعه ما رواج يافته و به صورت يك معضل ديني تبديل شده است كه ضرورت دارد با تكيه بر رويكردهاي مختلف جامعه شناختي، روان شناختي و دين شناختي به آن پرداخته شود. در مقاله پيش رو، تلاش شده است رويكردها و برنامه هاي مدعيان دروغين مهدويت، در بحث ارتباطات، تعامل و چگونگي جذب مخاطبان خود، مورد بررسي قرار گيرد و به شكلي روش مند به تحليل پيامدها، آثار و خاستگاه هاي اين مدعيان دروغين پرداخته شود. بهائيت از جمله مهم ترين اين فرقه هاست كه پژوهش حاضر، نگاهي ويژه به آن دارد.
Employing the effective communication approaches based on scientific and psychological methods and using dialogue and ways of communication are novel approaches used as a means of claiming new and heretical sects regarding Imamate and Mahdism.
Many of the leaders and followers of these groups use special methods of communication، sought to attract the gullible people and encourage them in entering their profession and their faith. In the meantime، the "Motemahdyan" (those who claim to be Imam Mahdi) and "false claims" (claims on working or representing on behalf of Imam Mahdi or his embassy)، have a special place. This is an issue that has become one of the fatal injuries to the religious thought، which is prevailing in our society and has become as a religious problem. It is necessary to rely on different approaches، sociological، psychological as well as religious to address this issue. In this paper، we have tried to analyze the approaches and programs of false messianic claims in their communication، interaction and how to attract your audience، and examine them in a systematic way to investigate the consequences، and pay special attention to the effects and origins of the false claimants. Baha'i faith is one of these sects that have been particularly focused in this study.
Machine summary:
"سایر اقدامات و تاکتیکهای ارتباطی و تبلیغی نوین بهائیان جهت تثبیت و جذب دائمی مریدان خود به صورت مختصر به شرح زیر است: _ حضور فعال در مجامع بینالمللی مثل سازمان ملل و مجموعههای وابسته به آن برای مظلوم نمایی و تظاهر به نقض حقوق بشر بهائیان؛ _ تظاهر و تزویر به مواردی همچون: صلحطلبی و خوش انصافی در معاملات؛ _ قرائت دعا با موسیقی که معمولا از دعاهای کمیل، ندبه و صحیفۀ سجادیه انتخاب شدهاند و آنها را منسوب به رهبران خود میدانند؛ _ ترویج فمینیسم با هدف زیر سؤال بردن قوانین اسلام درباره زنان؛ _ خوشرفتاری اجتماعی به طوری که مبلغ بهائی موظف است که در هیچ حالتی نفرت خود را بروز ندهد؛ _ خدمات رایگان به شیوۀ مبلغان مسیحیت در دوران استعمار به عنوان مثال خدمات پزشکی رایگان و...
عمدتا مدعیان دروغین مهدویت جهت ارتباط برقرار کردن و جذب مخاطبان، در گام نخست؛ از ارتباطات «میان فردی» از نوع ارتباط چهره به چهره استفاده میکنند که با لفاظی و سوء استفاده از قدرت بیان خود به شناسایی و جذب افراد سادهلوح و زودباور دست میزنند و بعد از شناخت نسبی از مخاطب (مرید) خود، در گامهای بعدی با تعیین سرگروه و حلقههای رابط متناسب، از ارتباطات «گروهی» و «سازمانی»، برای تثبیت و تداوم این ارتباط استفاده میکنند.
این فرقه که توسط استعمارگران برای از بین بردن اقتدار اندیشه دینی اسلامی با استفاده از اندیشه مهدویت در دوران پادشاهی قاجاریه در ایران ایجاد شد، از همان ابتدا از روشهای ارتباطی و تبلیغی خاصی جهت پیشبرد اهداف خود بهره گرفت."