Abstract:
کشور سوریه در پس جریانات تحول خواهانۀ کشورهاي عربی در ژانویۀ 2011 دستخوش حوادثی شد که از همان ابتدا با اعمال تروریستی و کشتارهايِ صورت گرفته در آنجا، ماهیت متفاوت خود را با دیگر انقلاب ها آشکار کرد و هر روز پشت پرده هایی از حمایت هاي بعضی از کشورهاي منطقه اي و فرامنطقه اي را نشان داد. در پی رخداد هاي گوناگونی که در آن کشور اتفاق افتاد ازجمله استفاده از سلاح هاي شیمیایی، دولت آمریکا بحث مداخله را مطرح کرد. این در جهت توسل به زور « مداخله بشردوستانه » حالی است که منشور سازمان ملل وقعی براي عنوان، نگذاشته است. با شکل گیري کمیسیون بین المللی مداخله و حاکمیت دولت در سال 2000
اصطلاح مسئولیت حمایت، جایگزین مداخله بشردوستانه شد و در حال حاضر بحث شکل گیري دکترین مسئولیت براي حمایت به عنوان استثنایی بر اصل عدم توسل به زور مطرح است.
Machine summary:
"٣. استفاده از زور برای جلوگیری از جنایات خشن قبل از تدوین مسئولیت حمایت دولت ها در طول تاریخ با استفاده از نیروی نظامی برای متوقف کردن جنایات خشن حتی بدون مجوز شورای امنیت اقدام کردهاند و شواهد مهمی وجود دارد که جنایات خشن به عنوان تهدیدی برای سیستم بین المللی دیده شده اند و کشورها مایل بوده اند که بر این باور عمل کنند.
به علاوه مسئولیت حمایت شامل معیارهای مداخله بشردوستانه است که به وسیلۀ هئیت بلندپایه سازمان ملل در مورد تهدیدات، چالش ها و تغییرات، توسعه یافته است تا اطمینان حاصل شود که استفاده از زور محدود و دقیقا برای توقف جنایات خشن و حفاظت از غیرنظامیان طراحی شده و مداخله ای قانع کننده و واجد همه این شرایط و معیارهای قانونی باشد.
هنگامیکه موارد بدیهی از جنایات خشن وجود دارد و اقدامات صلح آمیز بینتیجه شده اند و شورای امنیت به بن بست رسیده است ، مسئولیت حمایت به جامعه بین المللی، حق قانونی برای استفاده از زور را بدون نیاز به تأیید قبلی آن میدهد، البته با این شرط که مداخله مطابق با معیارهای سازمان ملل برای مشروعیت باشد.
3,Oxford University- - Sir Christopher Greenwood, Humanitarian Intervention: the Case of Kosovo, FINNISH YEARBOOK OF INTERNATIONAL LAW 141, 163 (2002) - See Global Center for the Responsibility to Protect, Implementing the Responsibility to Protect: The 2009 General Assembly Debate: An Assessment 5 (August 2009), available http://globalr2p."