Abstract:
هدف این پژوهش بررسی میزان شیوع زورگوئی در بین دانش آموزان و رابطه آن با متغیرهای کیفیت فضای خانواده، تکانش گری، افسردگی، باورهای حامی رفتار خشن و نگرش به مدرسه بود. نمونه شامل 344 دانش آموز دوره راهنمایی تحصیلی(205 دختر و 139 پسر) شهر کرمانشاه بود که به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. داده های بدست آمده با استفاده از روشهای آمار توصیفی و نیز تحلیل رگرسیون گام به گام مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج نشان داد که اشکال گوناگون رفتار زورگویانه در بین 7/ 13 تا 1/ 52 درصد پسران و بین 2/ 10 تا 6/ 46 درصد دختران اتفاق می افتد که در هر دو جنس بیشترین میزان رفتار زورگویانه گزارش شده: صدا زدن با اسامی زشت و زننده و تمسخر آزاردهنده، و کمترین میزان رفتار زورگویانه گزارش شده، برداشتن پول یا وسایل و آسیب زدن به آنها بود. یافته ها نشان داد در دختران بین همه متغیرهای پیش بین با رفتار زورگویانه رابطه معناداری وجود دارد، اما در پسران فقط سه متغیر کیفیت فضای خانواده، افسردگی، و تکانش گری با رفتار زورگویانه رابطه معناداری داشتند. تحلیل رگرسیون گام به گام نیز نشان داده شد در دختران سه متغیر کیفیت فضای خانواده، احساس تعلق به مدرسه و نگرش به رفتار پرخاشگرانه به طور معناداری میزان رفتارهای زورگویانه را پیش بینی می کنند، اما در پسران فقط متغیر تکانشگری توانست پیش بینی معناداری داشته باشد. نهایتا، تلویحات و کاربردهای یافته ها مورد بحث قرار گرفته است .
The aim of this study was to investigate the prevalence of bullying among students and its relationship to the quality of family environment, impulsivity, depression, beliefs supportive of aggressive behavior, and attitude towards school. The
sample consisted of 344 middle school students (205 girls and 139 boys) in Kermanshah who were selected
by multistage cluster sampling method. They completed Olweus Bully/victim Questionnaire, University of Texas Depression scale, Impulsivity scale (Bosworth, 1999), Beliefs supportive of Violence (Dahlberg et al., 1998), Psychological sense of School membership scale (Goodenow, 1993), and family climate scale (Holman et al., 1994). Data was analyzed by descriptive analysis procedures and
stepwise regression analysis. Prevalence of bullying behaviors in boys was 13.7 to 52.1 percent, and in girls was 10.2 to 64.6 percent. Some bullying behaviors which have been more mentioned for both of groups were name calling and teasing in a hurtful
way, and the least reported bullying behaviors were taking money or priorities of other students and damaging them. Results showed that all variables have significantly correlated with bullying behaviors, but among boys just three variables (the quality of
family climate, depression, and impulsivity) were significantly correlated with bullying behaviors. Stepwise regression analysis also showed that for girls, Quality of family atmosphere, sense of belonging to school and attitudes toward violence significantly predict bullying, but for boys, only impulsivity was significant predictor of bullying behaviors.