Abstract:
تحولات گسترده در عرصه فناوری های اطلاعات و ارتباطات و به خصوص ظهور اینترنت باعث تغییر در چگونگی، چرایی و مکان و زمان یادگیری اطلاعات شد ه است. کتابداران با بهره گیری از این فناوری ها می توانند خدمات خود را بهتر ارائه کنند و اطلاعات موجود در کتابخانه ها را به گونه ای مطلوب تر در اختیار کاربران قراردهند. تلفن همراه به منزله انقلاب ارتباطی و مخابراتی سال های اخیر، تاثیری انکارناپذیر بر همه شئون زندگی، اعم از اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، علمی و ... گذاشته است، به گونه ای که نادیده گرفتن آن در طراحی، پیاده سازی و اجرای هیچ سیستمی خردمندانه نیست. بنابراین، هدف از معرفی این کتاب ارائه خدمات گوناگون کتابخانه همراه به صورت کاربردی است. نویسنده کتاب با معرفی ظرفیت های این ابزار ارتباطی به منظور بهره گیری در خدمات کتابخانه، زمینه را برای استفاده گسترده از این قابلیت ها فراهم کرد ه است.
Machine summary:
کلیدواژه ها تکنولوژی اطلاعات ، تلفن همراه ، خدمات مرجع ، سواد اطلاعاتی ، واقعیت افزوده مقدمه با رشـد سـریع فنـاوری ارتباطـات تلفن همـراه ، ارائۀ خدمـات اطلاعاتی از ایـن طریق به رونـدی جدیـد در زمینـۀ خدمات رسـانی در کتابخانه هـای قـرن ٢١ تبدیل شده اسـت ؛ از ایـن روی کتابخانه هـا همزمـان بـا ارائۀ خدمات بـه جامعۀ اسـتفاده کننده ، باید خـود را با تغییـرات تکنولـوژی اطلاعـات همگام کننـد.
همگامـی بـا فناوری هـای جدیـد در کتابخانه هـا همـواره براسـاس اصـل ارائـۀ خدمـات بهتـر بـه جامعـۀ اسـتفاده کننده بوده اسـت ؛ لـذا مطالعـۀ کتـاب پنجمیـن کنفرانس بین المللـی کتابخانـۀ همـراه ٣: از ابزار تـا کاربـر، افـق جدیـدی را در این زمینـه در اختیـار خواننـدگان قرارمی دهد.
در صفحـۀ ٨٧ کتـاب ایـن موضـوع بررسـی می شـود کـه آیـا موقعیـت شـغلی کتابـداران بـا میزان پذیـرش آنان در اسـتفاده از فناوری تلفن همـراه در کتابخانه مرتبط اسـت ؟ بدین منظـور بـا کارمنـدان ١٤ کتابخانـۀ اسـترالیا در رده هـای مختلف شـغلی در سال ستاوستاشن ار٥ه١٣٠٩ بخـش آمـوزش فنـی و حرفـه ای دربـارة دانـش ، صلاحیـت و آمـوزش کتابـداران بـرای اسـتفاده از خدمـات کتابخانـه ای مبتنی بـر تلفـن همـراه مصاحبـه شـد.
از دیگـر مـوارد اسـتفاده در کتابخانه هـا بـرای برنامه هـای کاربـردی واقعیـت افـزوده شـامل ادغـام محتـوای کتابخانـۀ دیجیتالـی بـر روی قفسـۀ کتاب هـای چاپـی اسـت کـه از این طریـق کاربـر خواهدتوانسـت بـا قـراردادن دوربیـن تلفـن همـراه خـود بـر روی عناصر مجازی تعبیه شـده ، بـه اطلاعات مجازی گسـترده ای دسترسـی یابـد و از محتـوای موضوعـی قفسـه ای کـه در مقابـل او اسـت مطلـع شـود.
QR codes منابع M-libraries 2: a virtual library in everyone’s pocket/ edited by Mohamed Ally, Gill Needham.
M-libraries 4: from margin to mainstream: mobile technologies transforming lives and libraries/ edited by Mohamed Ally,Gill Needham.