Abstract:
هدف از اين پژوهش بررسي رابطه بين هدف هاي پيشرفت و هدف هاي دوستي با عملكرد رياضي با توجه به نقش واسطه اي انواع كمك طلبي در ميان دانش آموزان عادي و تيزهوش به روش مدل يابي معادله هاي ساختاري بود. جامعه مورد مطالعه دانش آموزان دختر تيزهوش و عادي پايه نهم ناحيه 4 شهر اهواز بودند. بدين منظور، 120 دانش آموز تيزهوش به روش سرشماري و 120 دانش آموز عادي با روش تصادفي چند مرحله اي نسبتي انتخاب شدند و به پرسش نامه هاي پرسش نامه كمك طلبي، هدف هاي دوستي و پرسش نامه هدف هاي پيشرفت تجديد نظر شده پاسخ دادند. نتايج پژوهش نشان دادند كه در هر دو گروه تيزهوش و عادي، هدف تبحرگرا و دوستي گرا، كمك طلبي سازگار را پيش بيني مي كنند كه آن نيز به نوبه خود عملكرد رياضي بالاتر را پيش بيني مي كند در حالي كه هدف هاي تبحر گريز، عملكردگريز، عملكردگرا و دوستي گريز، اجتناب از كمك طلبي را پيش بيني مي كنند و آن نيز عملكرد رياضي پايين تر را پيش بيني مي كند. هم چنين، تفاوت هاي بين دو گروه، در مقايسه هاي چند گروهي فقط در مسير كمك طلبي سازگار با عملكرد رياضي و هدف عملكردگرا با اجتناب از كمك طلبي، بالاتر از 96/1 و معني دار بود و در ساير مسيرها تفاوتي معني دار بين گروهها مشاهده نشد.
The aim of this study was testing and comparing models of relationship between achievement goals and friendship goals with Mathematics performance with mediating role of help-seeking behavior in gifted and non-gifted high school students in Ahvaz. Using Structural Equation modeling. The sample included 120 gifted students that were selected through census method and 120 non- gifted girls that were selected through random multistage sampling method. The instruments include achievement goal questionnaire revised, friendship goals questionnaire and help-seeking questionnaire. The results showed that in 2 groups ( gifted and non- gifted), mastery approach goals and friendship approach goals, predict the help-seeking and help seeking predict higher performance in Math while mastery avoidance, performance- approach, performance-avoidance and friendship avoidance goals predict help- seeking avoidance and help seeking avoidance predict lower performance in Math. Also in compare grouping model , there was significant differences in relationship between instrumental help-seeking with mathematics performance and performance goals with help-seeking avoidance. According to the results of this study, having the performance goals predict deficit in help-seeking that be followed by lower Math performance as a result.
Machine summary:
"آزمون و مقایسه مدل رابطه علی هدف های پیشرفت و دوستی با عملکرد ریاضی با میانجیگری انواع کمک طلبی در دانش آموزان دختر مدارس استعدادهای درخشان و عادی دوره متوسطه اول شهر اهواز زینب صداقت ١، علیرضا حاجی یخچالی ٢*، منیجه شهنی ییلاق ٣ و غلامحسین مکتبی 4 چکیده هدف از این پژوهش بررسی رابطه بین هدفهای پیشرفت و هدفهای دوستی با عملکرد ریاضی با توجه به نقش واسطه ای انواع کمک طلبی در میان دانش آموزان عادی و تیزهوش به روش مدلیابی معادله های ساختاری بود.
نتایج آزمون بوت استراپ نشان داد که سهم واسطه گری کمک طلبی سازگار برای هدف تبحرگرا به عملکرد ریاضی برابر ٠/٢٤( با دامنه ٠/١٠ تا ٠/٣١ در فاصله اطمینان ٩٥ درصدی) معنیدار است (٠/٠٠٠٠١ = p).
شاخص های برازندگی مقدار آزمون مجذور کای ٢ 20/038 سطح معنی داری 0/001 درجه آزادی (df) 18 نسبت مجذور کای به درجه آزادی (df/٢ ) 1/113 شاخص نیکویی برازش (GFI) 0/98 شاخص نیکویی برازش تعدیل یافته (AGFI) 0/94 شاخص برازندگی هنجار شده (NFI) 0/98 شاخص برازندگی تطبیقی (CFI) 0/98 شاخص برازندگی افزایشی (IFI) 0/98 شاخص توکر-لویس (TLI) 0/98 ریشه میانگین مجذورات خطای تقریب ( RAMSEA) 0/05 بحث و نتیجه گیری هدف از این پژوهش ، بررسی روابط ساختاری بین هدف های پیشرفت ، هدف های دوستی، کمک طلبی یا اجتناب از کمک طلبی و پیشرفت ریاضی و همچنین مقایسه این روابط در دانش آموزان عادی و تیزهوش بود.
Relationship between achievement goals, self- esteem and perceived competence with help seeking behaviors and academic performance of male high school students in Ize. Educational Psychology ."