Abstract:
هدف از انجام اين پژوهش بررسي نقش واسطه اي الگوي چهاربخشي هدف هاي پيشرفت و راهبردهاي شناختي در رابطه بين نظريه هاي ضمني هوش و پيشرفت تحصيلي در قالب يك مدل علي مي باشد. بدين منظور، يك گروه 261 نفري (195 نفر دختر و 66 نفر پسر ) از دانشجويان روان شناسي دانشگاه آزاد اسلامي مرودشت از روش نمونه گيري تصادفي ساده انتخاب و مقياس نظريه هاي ضمني هوش (Abd-El-Fattah،2010)، مقياس جهت گيري هدف (Elliot،2001 McGregor&) و مقياس راهبردهاي انگيزشي و يادگيري( Pintrich،1988) اجرا گرديد. نتايج نشان دادند كه نظريه ذاتي از راه هدف هاي عملكردي (گرايش و اجتناب) با راهبردهاي سطحي رابطه اي مثبت و معني دار دارد و با پيشرفت رابطه اي منفي و معني دار دارد و نظريه افزايشي از راه هدف تسلطي اجتناب با راهبرد تنظيم تلاش و از راه هدف تسلطي گرايش روي راهبرد عميق و از آن راه با پيشرفت رابطه مثبت دارد. شاخص هاي مدل نشان دادند كه مدل مفهومي پيشنهادي از برازندگي لازم برخوردار است.
Machine summary:
"بدین منظور، یک گروه ٢٦١ نفری (١٩٥ نفر دختـر و ٦٦ نفـر پـسر ) از دانـشجویان روان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی مرودشت از روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخـاب و مقیـاس نظریه های ضمنی هوش (٢٠١٠,Abd-El-Fattah)، مقیاس جهت گیری هـدف (٢٠٠١,Elliot &McGregor) و مقیاس راهبردهای انگیزشی و یادگیری (١٩٨٨,Pintrich ) اجرا گردید.
هدف این پژوهش نیز استفاده از مدل علی برای آزمون روابط بین نظریه های ضمنی هوش ، چارچوب چهاربخشی جهت گیری هدف ، راهبردهای یادگیری و پیشرفت بوده است .
جدول ٥- نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه به روش گام به گام متغیر وابسته متغیر پیش R2 ٢در هر نهائی ملاک بین مرحله راهبرد تسلطی - 0/124 0/124 0/35** 0/35 شناختی گرایش سطحی تسلطی 0/067 0/067 0/26** 0/23** راهبرد گرایش 0/083 0/017 -0/13** -0/13** شناختی عملکردی - عمیق گرایش تسلطی - 0/31 0/31 0/56 0/41 تنظیم اجتناب 0/35 0/034 0/21 0/22 تلاش تسلطی - 0/36 0/011 -0/11 -0/11 گرایش عملکردی - اجتناب همان گونه که در جدول نشان داده شده است ، جهت گیری هدف تسلطی - گرایش تنها پیش بینی کننده راهبردهای شناختی سطحی می باشد.
هم چنین ، معنی دار بودن اثر غیرمستقیم و منفی نظریه ذاتی بر پیشرفت تحصیلی ، نشان می دهد که دانش آموزانی که به ذاتی بودن هوش باور دارند، اغلب اهداف عملکردی گرایش و عملکردی اجتناب را انتخاب کرده ، برای رسیدن به اهداف خود از راهبردهای شناختی و سطح پایین استفاده می کنند و در نهایت ، عملکرد تحصیلی ضعیفی دارند."