Abstract:
اين پژوهش با هدف بررسي راهكارهاي توسعه كيفي دانشگاه آزاد اسلامي واحد لامرد با تاكيد بر سطح آگاهي اعضاي هيئت علمي در مورد مولفه هاي اساسي برنامه ريزي و ارائه پيشنهادهايي بمنظور توسعه كيفي دانشگاه اجرا شده است. در اين راستا، سطح آگاهي نسبت به عناصر مطرح در برنامه ريزي درسي شامل نياز سنجي، شيوه هاي انتخاب اهداف آموزشي، شيوه هاي انتخاب محتوا، شيوه هاي سازمان دهي محتوا، شيوه هاي ارائه محتوا، شيوه هاي تنظيم زمان، بهره گيري از فناوري در تدريس و شيوه هاي ارزشيابي مورد بررسي قرار گرفت؛ تا نقاط قوت و ضعف مشاهده شده، جهت استفاده اعضاي هيئت علمي در تدوين برنامه درسي مورد استفاده قرار گيرد. اين پژوهش از نوع زمينه اي است و جامعه آماري آن را اعضاي هيئت علمي دانشگاه آزاد اسلامي واحد لامرد تشكيل مي دهد كه تعداد آنها 39 نفر است. در اين پژوهش به روش سرشماري، كل جامعه مورد بررسي قرار گرفتند. ابزار گردآوري داده ها پرسش نامه محقق ساخته بر اساس طيف ليكرت بوده است كه روايي آن بر اساس نظرخواهي از متخصصان محرز گرديد و پايايي آن برابر 0.92 بدست آمد. تجزيه و تحليل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS در دو سطح آمار توصيفي (جدول توزيع فراواني و درصد فراواني، نمودار درصد فراواني، ميانگين، ميانه، مد و چولگي) و آمار استنباطي (آزمون خي دو) صورت گرفت. يافته هاي پژوهش نشان دادند كه سطح آگاهي اعضاي هيئت علمي از مولفه هاي نيازسنجي، انتخاب محتوا، شيوه ارائه محتوا، شيوه هاي تنظيم زمان و شيوه هاي ارزشيابي در سطح «زياد» و در مولفه هاي انتخاب اهداف، شيوه هاي سازمان دهي محتوا و بهره گيري از فناوري آموزشي در سطح «متوسط» مي باشند.
Machine summary:
"در این راستا سطح آگاهی نسبت به عناصر مطرح در برنامه ریزی درسی (شامل نیاز سنجی ، شیوه ی انتخاب اهداف آموزشی ، انتخاب محتوا، شیوه سازماندهی محتوا، شیوه ارائه محتوا، زمان ارائه ، بهره گیری از فناوری آموزشی و نیز شیوه ی ارزشیابی ) و هم چنین ، فرآیند تدوین برنامه درسی مورد بررسی قرار گرفته است تا براساس نقاط قوت و ضعف مشاهده شده ، الگوی راهنمای تدوین برنامه درسی برای استفاده اعضای هیئت علمی طراحی گردد.
جدول ٩- سطح آگاهی اعضای هیئت علمی نسبت به محورهای اساسی برنامه ریزی درسی سطح خیلی کم کم متوسط زیاد خیلی زیاد جمع آگاهی محورها نیازسنجی آموزشی 0 2/56 17/95 66/67 100 12/82 انتخاب اهداف 0 0 46/15 33/33 100 20/51 انتخاب محتوا 0 0 35/9 56/41 7/69 100 شیوه های سازمان دهی 0 15/38 48/72 23/08 100 12/82 محتوا شیوه های ارائه ی محتوا 0 0 30/77 64/1 5/13 100 شیوه ی تنظیم زمان 0 7/69 28,21 58/97 5/13 100 بهره گیری از فناوری 10/26 15/38 56/41 17/95 0 100 شیوه های ارزشیابی 0 2/56 30/77 53/85 100 12/82 بحث و نتیجه گیری الف ) نیازسنجی آموزشی : نتایج بیانگر آن است که بین سطوح گوناگون آگاهی اعضای هیئت علمی از نیاز سنجی آموزشی تفاوتی معنادار وجود دارد که با توجه به توزیع فراوانی ، سطح آگاهی اعضای هیئت علمی از نیاز سنجی آموزشی در سطح زیاد ارزیابی می شود."