Abstract:
اين پژوهش بمنظور ارزيابي همترازي محتواي كتابهاي تخصصي انگليسي سمت (سازمان مطالعه و تدوين كتابهاي علوم انساني دانشگاهها)، آزمونهاي سراسري كارشناسي ارشد و اهداف آموزشي رشته آموزش زبان انگليسي بر اساس اهداف شناختي اندرسون وكراتول انجام شد. از آن جا كه اين پژوهش از نوع تركيبي است، لذا از روشهاي كمي (تحليل محتوا) و كيفي (تحليلي) استفاده شده است. جهت پاسخگويي به پرسشهاي پژوهش، آزمونهاي تخصصي آموزش زبان 1385 مورد تحليل قرار گرفتند. همچنين، كتابهاي - انگليسي كارشناسي ارشد سالهاي 1390 تخصصي آموزش زبان انگليسي سازمان سمت و سرفصلهاي كارشناسي مربوط به دروس تخصصي رشته آموزش زبان انگليسي از لحاظ محتوايي با استفاده ازچك ليستي كه به وسيله پژوهشگران اين پژوهش بر اساس اهداف شناختي اندرسون و كراتول تهيه شده است، مورد تجزيه و تحليل قرار گرفتند. از شاخص همترازي پرتر به عنوان روش تحليلي داده ها براي تعيين ميزان هم ترازي 83 درصد كل اهداف را / استفاده شد. نتايج بدست آمده از اين پژوهش نشان داد، نزديك به 5 سطوح پاييني طبقهبندي اهداف آموزشي اندرسون و كراتول (بهياد آوردن، فهميدن، به كار بستن) 16 درصد، اهداف سطوح بالايي (تحليلكردن، ارزشيابي كردن، / را تشكيل ميدهد و تنها 3 آفريدن) را به خود اختصاص داده است. همچنين نتايج ناشي از تخمين ميزان همترازي اهداف آموزشي، آزمونها و كتابها نشان داد كه اين سه اجزا از همترازي قابل قبولي برخوردار نيستند و در بين اجزا آزمونها و اهداف آموزشي از همترازي بيشتري نسبت به ديگر اجزا برخوردار هستند.
Machine summary:
"بعد دانشی فزایندهای شناختی دانش امور واقعی دانش امور مفهومی دانش روندی دانش فراشناختی به یاد آوردن ١-تشخیص دادن داده ها ٢- فرا خواندن دانش های گذشته فهمیدن ١-تفسیر داده ها ٢-مثال آوردن ٣-طبقه بندی کردن داده ها ٤-استنباط کردن ٥-مقایسه کردن ٦-شرح دادن به کار بستن ١- اجرا یک رویه برای انجام کاری که آشنا می باشد ٢- اجرا یک رویه برای انجام کاری که ناآشنا می باشد تحلیل کردن ١-تفکیک داده ها به لحاظ میزان اهمیت و ارتباط اجزا با هم ٢-سازمان دهی داده ها ٣-پی بردن به مقصود و منظور نویسنده ارزشیابی کردن ١-آزمایش و بررسی داده ها ٢-انتقاد و داوری داده ها آفریدن ١-دادن پیشنهادها برای حل مسئله ٢-برنامه ریزی برای حل مسئله ٣-انجام طرح برای حل مسئله شکل ١- چک لیست اهداف شناختی اندرسون و کراتول ٢.
پرسش دوم پژوهش : به چه میزان اهداف آموزشی ، آزمون های کارشناسی ارشد و محتوای کتاب های تخصصی سمت رشته آموزش زبان انگلیسی هم تراز هستند؟ برای تعیین میزان هم ترازی سه اجزاء اهداف آموزشی ، آزمون ها و کتاب ها، داده های موجود در چک لیست های طبقه بندی اهداف آموزشی اندرسون و کراتول را به ماتریس های مجزا ٤ ٦ (به نسبت هایی از یک ) تبدیل کرده (برای مثال ، عدد ٠/١٥ در ماتریس اهداف آموزشی نشان گر این است که ١٥ درصد اهداف در سطح " به یاد آوردن دانش امور واقعی " کدگذاری شده اند) و از شاخص هماهنگ سازی پرتر برای تعیین میزان هم ترازی اجزا استفاده کردیم ."