Abstract:
هدف از اين پژوهش بررسي ديدگاه دبيران و مديران مقطع متوسطه در مورد جايگاه ارزشها در زندگي فردي و سازماني است. روش پژوهش توصيفي - پيمايشي است و براي اين منظور از 1775 دبير شهر زاهدان 315 نفر و از 110 مدير اين مقطع 86 نفر با استفاده از جدول تعيين نمونه مورگان تعيين و سپس از روش نمونه گيري متناسب با حجم براي تعيين حجم نمونه زير گروهها استفاده شد. در نهايت، از نمونه گيري در دسترس براي گردآوري داده ها استفاده شد. ابزار مورد (%93) استفاده، پرسشنامه مقياس ارزش يلماز و بالچي بوده و از مجموع 401 نمونه 374 پرسشنامه ها قابل بررسي بودند. آلفاي كرونباخ براي كل پرسشنامه 95 /. و به تفكيك ارزشهاي 0 محاسبه شد. روشهاي آماري استفاده شده در پژوهش / 0 و 96 / فردي و ارزشهاي سازماني 91 مستقل بود. يافته ها t عبارت است از محاسبه فراواني ها، ميانگين ها، انحراف معيار، ميانه و آزمون نشان مي دهند كه هم در ارزش هاي فردي و هم در ارزش هاي سازماني مديران و دبيران مدارس متوسطه در چند ارزش اولويت دار و چند مورد كم اهميت هم عقيدهاند. آنها اغلب به تعهد كاري، آزادي تصميم و عمل، صداقت، دينداري و پيشرفت در حوزه زندگي شخصي توجه ميكنند و كمتر به ارزشهايي همچون ماديات، پول و ثروت اهميت ميدهند. در حوزه زندگي سازماني هم ارزشهايي همچون همكاري، تعهد، احترام به ديگران، بي طرفي و صداقت جزو ارزش هاي مهم به لحاظ اولويت از ديدگاه هر دو گروه بودند. در اين حوزه نيز اهميت كمتر به مواردي همچون پول و مستقل نيز بيانگر وجود تفاوت در ميانگين مديران و دبيران در t ثروت داده شده است. آزمون مواردي نظير بي طرفي، پشتكار، صداقت، احترام به ديگران، مسئوليت پذيري و خلاقيت در دو حوزه ارزش هاي فردي و سازماني بود.
Machine summary:
"3 6 0/682 ٤/٦٥ صداقت 4/86 0/414 1 23 0/774 ٤/٤٢ برابری 4/29 0/852 17 7 1/034 ٤/٤٢ ایثار و فداکاری 4/19 0/925 8 8 0/607 ٤/٤٦ احترام به دیگران 4/70 0/541 7 9 0/765 ٤/٣٦ همکاری 4/50 0/937 13 10 1/029 ٤/٠٠ نوع دوستی 4/50 0/774 15 29 1/148 ٣/٦٣ مادیات 3/47 1/084 23 11 0/698 ٤/٥٣ داشتن اختیار 4/34 0/873 18 22 0/998 ٣/٩٤ خویشتن داری 4/27 0/912 21 21 1/005 ٤/٠٥ مناعت طبع 4/44 0/820 22 28 1/004 ٣/٨٠ پول و ثروت 3/78 1/022 29 13 1/698 ٤/٤٨ وفاداری 4/56 0/758 11 14 0/914 ٤/٤٢ مسئولیت 4/59 0/629 12 15 0/624 ٤/٥٧ هدف مندی 4/57 0/659 25 20 0/841 ٤/١٠ صرفه جوئی 4/19 0/775 24 12 1/068 ٤/١٥ تطبیق و هماهنگی 4/14 0/820 26 16 0/608 ٤/٥٢ خلاقیت 4/22 0/831 27 19 0/752 ٤/٣٠ اتحاد و همبستگی 4/40 0/808 28 17 0/861 ٤/٤٥ صلاحیت 4/33 0/796 14 18 0/602 ٤/٥٩ رضایت مندی 4/41 0/702 19 مطالعه یافته ها در رابطه با این پرسش پژوهش نشان می دهند که ارزش های فردی هم در بین مدیران و هم دبیران مقطع متوسطه از اهمیت بالایی برخوردار است ، به گونه ای که میانگین نمره های دبیران به غیر از سه ارزش مادیات ، پول و ثروت و بی طرفی ، بین گزینه های مهم و خیلی مهم (٤/١٩ تا ٤/٨٦ از ٥) قرار دارد."