Abstract:
یکی از روشهای توانمندسازی مدارس، مشارکت دهی دانشآموزان در فعالیتهای آن میباشد، تا از این راه بتوان زمینه لازم را برای نهادینهسازی تفکر مشارکتی فراهم نمود. بدین-منظور در این مقاله عملکرد شورای دانشآموزی در مشارکت دهی دانشآموزان دوره متوسطه در فعالیت های مدارس شهر تهران و موانع فراروی آن بر اساس یک مطالعه پژوهشی مورد بررسی قرار گرفته است. روش پژوهش، به لحاظ هدف کاربردی و از نظر چگونگی گردآوری دادهها از نوع پژوهشهای توصیفی- پیمایشی و همبستگی است. برای پاسخ به پرسشها علاوه بر مطالعات نظری، با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحله ای نظرات 1225 نفر از دانشآموزان به عنوان نمونه آماری از راه پرسشنامههای محقق ساخته در دو زمینه مقدار و موانع مشارکت جمعآوری گردید. با تحلیل دادهها از راه آمار توصیفی و استنباطی یافتهها نشان داد علیرغم کوششهای شورای دانش آموزی جهت مشارکت دادن دانشآموزان در فعالیت های مدارس، به گونه کلی مقدار مشارکت در سطح پایین بوده و در این راستا سه مانع قانونی، انگیزشی و مدیریتی رابطه معنی داری با مقدار مشارکت دارند.
Machine summary:
"با تحلیل داده ها از راه آمار توصیفی و استنباطی یافته ها نشان داد علیرغم کوشش های شورای دانش آموزی جهت مشارکت دادن دانش آموزان در فعالیت های مدارس ، به گونه کلی مقدار مشارکت در سطح پایین بوده و در این راستا سه مانع قانونی، انگیزشی و مدیریتی رابطه معنی داری با مقدار مشارکت دارند.
از طرف دیگر این پژوهش از لحاظ گردآوری داده ها شامل دو نوع تحقیقات توصیفی- پیمایشی و توصیفی- همبستگی است ، زیرا که پژوهشگر قصد دارد تا با جمع آوری داده ها در خصوص نقش شورای دانش آموزی در مشارکت دهی دانش آموزان وضعیت موجود را آن گونه که هست گزارش کرده و موانع مرتبط با مشارکت آنان در فعالیت های مدارس را از راه تحلیل های همبستگی به دست آورد.
یافته ها الف ) بررسی عملکرد شورای دانش آموزی (سؤال اول و دوم پژوهش ) جدول (١) مقدار مشارکت دانش آموزان در فعالیت های مدارس و تحلیل واریانس یک راهه جهت تعیین تفاوت مشارکت در فعالیت ها فعالیت ها تعداد میانگین انحراف معیار F سطح معنی داری ورزشی 1202 0/000 44/416 1/26 2/74 انضباطی ١٢٠٩ 1/18 2/69 تعاون ، امداد و بهداشت ١٢١٠ 1/07 2/54 اداری- مالی ١٢١١ 1/06 2/52 مراسم و تبلیغات ١٢٠٤ 1/18 2/48 علمی-آموزشی ١٢٢٥ 0/97 2/41 فرهنگی- مذهبی ١٢١٠ 1/05 2/35 سیاسی-اجتماعی ١٢٠٢ 1/11 2/05 1- Validity 2- Reliability بر اساس داده های جدول بالا، عملکرد شورای دانش آموزی جهت مشارکت دهی دانش آموزان در فعالیت های ورزشی و انضباطی بر اساس سطوح لیکرت در سطح متوسط و در سایر فعالیت های مدارس در سطح پایین قرار دارد که ترتیب آنها در جدول مذکور قابل مشاهده است (سؤال ١)."