Abstract:
رهبري فناوري يكي از حوزههاي نوظهور در ادبيات رهبري مدرسه است و تاكيد ميكند كه مدير مدرسه بايد نقش فعالي در كاربست فناوري در مدرسه داشته باشد. دانش داخلي در اين خصوص بسيار ضعيف است. اين تحقيق، به روش تركيبي اكتشافي (كيفي- كمي) و با هدف بررسي نقش مديران در كاربست فناوري در مدرسه انجام شده است. ابتدا در بخش كيفي خبرگان حوزه فناوري آموزشي بصورت هدفمند و گلوله برفي انتخاب شده و مورد مصاحبه قرار گرفتند. نتايج تحليل محتوا و كدگذاري مصاحبهها 58 نشانگر را شناسايي نمود. نشانگرها در قالب 9 بعد شامل «دانش، باور و اقدام مدير به استفاده از فناوري»، «ترسيم اهداف و انتظارات فناوري»، «برنامه ريزي فناوري»، «ايجاد و تقويت فرهنگ استفاده از فناوري»، «توانمندسازي معلمان براي استفاده از فناوري»، «تشويق و تحريك معلمان به استفاده از فناوري»، «ارزيابي عملكرد فناوري معلمان»، «تقويت تسهيم دانش فناوري» و «پشتيباني فناوري» طبقه بندي شد. در بخش كمي بر اساس نشانگرها و ابعاد شناسايي شده، پرسشنامه رهبري فناوري طراحي و بوسيلهي 335 معلم مدارس هوشمند شهر تهران تكميل شد. دادههاي بخش كمي با استفاده از تحليل عاملي تاييدي تحليل شد. نتايج تحليل عاملي تاييدي نشان داد كه الگوي اندازه گيري متغير رهبري فناوري برازش خوبي با دادهها دارد. اين پژوهش به نقش مديران در كاربست فناوري توسط معلمان تاكيد ميكند و متغير و پرسشنامه رهبري فناوري را به پژوهشگران علاقه مند پيشنهاد ميكند. در پايان در مورد يافتهها بحث شده است.
Machine summary:
در داخل صرفا پژوهش (٢٠١٣ ,Faeli &Zeinabadi ) انجام شـده اسـت کـه ایـن پـژوهش از استانداردهای (٢٠٠٩ ,ISTE) استفاده کرده است .