Abstract:
مدل کارت امتیازی متوازن٣ یا مدل ارزیابی متوازن، روشی برای تبدیل استراتژی به عمل میباشد، به بیان دیگر، این مدل روشی جهت عملیاتی ساختن آرمان، ماموریت و استراتژیهای سازمانها بوده و چشم انداز آینده شرکت حوزه اصلی بررسیهای مدل ارزیابی متوازن می باشد. کارت امتیازی متوازن صرفا نقش کنترلی نداشته است و معیارهای آن برای توصیف عملکرد گذشته بکار نمیروند بلکه این معیارها ابزاری جهت تبیین استراتژی سازمان است که با هماهنگی فعالیت ها در سطوح گوناگون سازمان، دستیابی به هدف های سازمانی را امکان پذیر میسازد. هدف از انجام این پژوهش بررسی نقش کارت امتیازی متوازن در ارزیابی عملکرد مدیران موسسات آموزش عالی شهرستان بوشهر بوده است . عملکرد مدیران موسسات آموزش عالی از چهار جنبه شاخص های مالی، حفظ و بقای مشتریان، فرایندهای داخلی و فرایند رشد و یادگیری مورد بررسی قرار گرفت . روش پژوهش ، توصیفی از نوع پیمایشی بوده است . جامعه آماری این پژوهش ١٣٦ نفر از رئیسان، معاونان و مدیران گروههای آموزشی موسسات آموزش عالی بودهاند که ١١٥ نفر به گونه تصادفی به عنوان نمونه در این پژوهش شرکت کردهاند. دادههای بدست آمده نیز با استفاده از نرم افزار SPSS و روش آماری میانگین و ANOVA مورد تحلیل قرار گرفت . از چهار فرضیه مطرح شده، مشخص شد که استفاده از کارت امتیازی متوازن، سبب بهبود عملکرد مدیران در حفظ شاخص های مالی سازمان، حفظ و بقاء مشتریان سازمان و فرایندهای داخلی سازمان می شود، ولی استفاده از کارت امتیازی متوازن در رشد فرایند یادگیری سازمان تاثیری نداشته است .
Machine summary:
"این پژوهش با توجه به نیاز سازمانها به ارزیابی مداوم شکل گرفته و هدف آن شناسایی نقش کارت امتیازی متوازن در ارزیابی عملکرد مدیران موسسات آموزش عالی از چهار جنبه مالی، مشتری مداری، فرایندهای داخلی و رشد و یادگیری سازمان میباشد.
یافته ها نتایج بدست آمده از تجزیه و تحلیل دادهها در این پژوهش نشان می دهند که استفاده از کارت امتیازی متوازن، سبب بهبود عملکرد مدیران در حفظ شاخص های مالی سازمان، حفظ و بقاء مشتریان و فرایندهای داخلی سازمان می شود، ولی استفاده از کارت امتیازی متوازن فرایند رشد یادگیری سازمان را به دنبال ندارد و بیش ترین میانگین مربوط به متغیر حفظ و بقاء مشتریان سازمان و کم ترین میانگین مربوط به متغییر فرایندهای داخلی سازمان است .
جدول ١- نتایج توصیفی متغییرها شاخص تعداد کم ترین بیش ترین میانگین انحراف از معیار حفظ و بقاء مشتریان سازمان ١١٥ ١/٠٠ 3/3652 5/00 0/71461 حفظ شاخص های مالی سازمان ١١٥ ١/٧٥ 5/00 3/2978 0/51288 فرایند رشد و یادگیری سازمان ١١٥ ٢/٠٠ 4/83 3/2928 0/56047 فرایندهای داخلی سازمان ١١٥ 1/71 3/1342 4/43 0/44909 نتایج تجزیه و تحلیل داده هاƽ فرضیه نخست ١) استفاده از کارت امتیازی متوازن، سبب بهبود عملکرد مدیران در حفظ شاخص های مالی سازمان می شود.
عوامل میانگین رتبه حفظ و بقاء مشتریان سازمان 2/73 حفظ شاخص های مالی 2/63 فرایند رشد یادگیری سازمان 2/51 فرایندهای داخلی سازمان 2/12 *در سطح ٠/٠٥ معنی داری بحث و نتیجه گیرƽ نتایج بدست آمده از آزمون فرضیه های این پژوهش ، با مطالعات انجام شده چن ١ (٢٠٠٦)، اومانشانکار و دوتا٢ (٢٠٠٧) ، و سمیع زاده (١٣٨٧) مطابقت دارد."