Abstract:
هدف از این پژوهش ارزیابی میزان اثربخشی برنامه های فرهنگی دفاتر فرهنگ دانشگاه آزاد اسلامی فارس از دیدگاه دانشجویان رشته های گوناگون این دانشگاه می باشد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه گرد آوری داده ها توصیفی از نوع پیمایشی بوده است و برای محاسبه حجم نمونه مورد نیاز از فرمول کوکران بهره گیری شده و جامعه آماری آن تمامی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس به تعداد ١٢٠٠٠٠ نفر بوده است ، اگر چه تعداد نمونه به مقدار ٣٨٤ پرسش نامه صحیح مبنای تجزیه و تحلیل قرار گرفت . برای انتخاب نمونه مورد نیاز از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای و سه پرسش نامه محقق ساخته ، مربوط به فعالیت های کانون قرآن و عترت، ستاد اقامه نماز و فوق برنامه های فرهنگی که از روایی قابل قبول برخوردار بوده استفاده شده است . پایایی پرسش نامه ها که از روش آلفای کرونباخ بدست آمده به ترتیب ٠/٨٦ ، ٠/٨٥ و٠/٨٢ بوده است . نتایج نشان دادند میانگین تاثیر گذاری برنامه های فرهنگی بخش های سه گانه یاد شده از دیدگاه دانشجویان پایین تر از سطح قابل قبول ارزیابی شده و تفاوتی معنادار بین عملکرد برنامه های فرهنگی از دیدگاه دانشجویان دختر و پسر وجود ندارد و فقط دانشجویان رشته پزشکی عملکرد برنامه های کانون قرآن و عترت را بالاتر از حد نرمال ارزیابی کرده اند.
Machine summary:
"دلایل برآمده ازمصاحبه وپرسش نامه ها از بررسی پرسش نامه ها و دقت در پاسخ های تشریحی داده شده به وسیله مصاحبه شوندگان، دلایلی برای عدم تأثیرگذاری مناسب برنامه های فرهنگی بدست آمده که خلاصه آن ها در مورد هر یک از فعالیت های فرهنگی به قرار زیر است : الف - نشریات کانون قرآن وعترت تبلیغاتی و نمایشی بودن بیش تر نشریات، نبودن پیوستگی لازم در ارایه مطالب ، ضعف علمی در محتوا، ناتوانی در پاسخگویی به پرسش ها و شبهات دانشجویان، نداشتن جذابیت ساختاری و شکلی، استفاده نکردن از توانمندی های اساتید و پژوهشگران، مشارکت ندادن خود دانشجویان در امور اجرایی و محتوایی نشریات و توزیع نکردن به موقع و هدفمند آن ها از جمله دلایلی است که از سوی دانشجویان برای عدم تأثیر گذاری مناسب منشورات کانون های قرآن و عترت ذکر شده است .
به همین دلیل ، توجه به امر تأثیرگذاری و اثربخش بودن برنامه های فرهنگی به جای کمیت گرایی ضرورتی اجتناب ناپذیر است ، اما متأسفانه به علل گوناگون از جمله بی توجهی به نیازها، شخصیت و علایق دانشجویان و استفاده نکردن از کارشناسان و صاحب نظران، شرکت ندادن مخاطبان در تصمیم گیری ها، برنامه ریزی ها و اجرای برنامه ها، به روز نبودن و ناتوانی متولیان در برقراری ارتباط موفق با جوانان، میزان تأثیر گذاری برنامه های فرهنگی معمول در دانشگاههای آزاد اسلامی از نظر دانشجویان از حد قابل قبول هم پایین تراست ."